-

Ondernemingen worstelen met noodzakelijke transformatie

Bedrijven hebben moeite de transformatiestrategie echt vorm te geven. Dat zegt KPMG op basis van internationaal onderzoek. Hoewel veel bedrijven zich bewust zijn van de kansen en bedreigingen die op hen afkomen en het proces van transformatie in het algemeen hoog op de agenda staat, komt de daadwerkelijke uitvoering moeizaam tot stand.

Als gevolg van het veranderende gedrag van de klant, de opkomst van disruptieve technologieën, nieuwe regelgeving en internationalisering worden bedrijven in toenemende mate gedwongen het roer volledig om te gooien.

Bedrijven slagen er echter onvoldoende in om het gewijzigde gedrag en de veranderende behoeften van hun klanten daadwerkelijk te doorgronden. Daarnaast hebben veel bedrijven moeite om het tempo van alle technologische veranderingen te volgen. En ook het voortdurend veranderende concurrentielandschap vormt een grote uitdaging. Bijna 40 procent van de door KPMG onderzochte bedrijven verwacht dan ook dat het bedrijfsmodel op de korte tot middellange termijn ernstig verstoord zal worden.

Veel bestuurders ervaren vooral obstakels om de noodzakelijke veranderingen te realiseren. Het roer volledig omgooien zorgt echter niet alleen voor uitdagingen, maar ook voor aanzienlijke kansen. Niet alleen de dynamiek van de markt noodzaakt ondernemingen de bedrijfsvoering drastisch te herzien.

Steeds meer bedrijven raken uit de gratie omdat zij de ontwikkelingen niet kunnen volgen. En het ziet er niet naar uit dat het tempo van vernieuwing zal afnemen. Voor bedrijven die willen overleven en winstgevend willen blijven moet innovatie dan ook een voortdurend punt van aandacht zijn. Bedrijven zullen een cultuur moeten scheppen die gericht is op creëren van waarde voor de klant, een cultuur ook waarin werknemers veranderingen omarmen.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat bijna de helft van de bedrijven vindt dat zij niet in staat zijn om de signalen van verandering die zij uit de markt krijgen om te zetten in aansprekende nieuwe inzichten en overtuigende ideeën. En slechts 40 procent beschouwt het veranderende gedrag, de verwachtingen en de demografie van de klant als de belangrijkste basis voor de transformatiestrategie.

Nieuwe technologieën, zoals het gebruik van Data & Analytics, kunnen en moeten een belangrijke rol spelen in het transformatieproces, zegt KPMG. Uit het onderzoek van KPMG blijkt echter dat D&A bij een meerderheid van de bedrijven een beperkte rol speelt. Van de onderzochte ondernemingen ziet minder dan de helft D&A als een belangrijke drijfveer voor het veranderingsproces.

Deel dit bericht

1 Reactie

Maartje

Herkenbaar. B2B Strateeg Robert Buisman schreef er overigens een (zeer toegankelijk) boek over: ‘Zakelijk succes in nieuwe tijden’. Met focus op waardecreatie, creativiteit en nieuwe vormen van marketing. Leestip zogezegd 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond