Crowd logistics: logistieke disruptie?

Het bezorgen van pakketten door de crowd wint aan populariteit. Ook binnen de logistieke wereld wordt ermee geëxperimenteerd. Een proefballon of serieuze business?

Door het succes van crowd sourced platformen als Uber en Airbnb ontstaan meer initiatieven. Ook op het gebied van logistieke bezorging. Het lijkt simpel: koppel de bezorgvraag via een online platform aan het aanbod en je bent in business… Ondanks dat diverse nieuwe, maar ook bestaande partijen, ermee experimenteren, vergt het echter meer dan dat. Een chauffeur even een tussenstop laten maken voor een extra ophaal- en bezorgmoment moet namelijk wel passen in de bestaande workflow.

Efficiency

Desondanks is de potentie groot als je bedenkt dat er jaarlijks alleen al met betrekking tot onze dagelijkse boodschappen een miljard koopmomenten zijn. Tel je de overige categorieën, zoals kleding, elektronica, huishoudelijke artikelen en dergelijke, daarbij op dan ga je richting de anderhalf miljard interacties.

Wat tegen crowd logistics spreekt, is dat de meeste aan huis bezorgingen vanuit een centraal distributiecentrum komen. Waarbij de bezorging door grote bezorgnetwerken wordt gedaan. In deze keten is one-to-many het uitgangspunt. Dat verander je niet zomaar. Het voordeel van dit soort netwerken is daarnaast dat – behalve schaal en efficiency – de kosten over meerdere klanten worden verdeeld. Deze netwerken zijn ook steeds beter in staat om in te spelen op klantbehoeftes, zoals bezorging op dezelfde dag en binnen een bepaald tijdvak.

Belofte

Het door de massa laten bezorgen van bestellingen kan desondanks een waardevolle aanvulling zijn. Ook in gebieden met een hoge winkeldichtheid, zoals in Nederland. In plaats van zelf op de fiets te stappen, doet iemand anders dat voor je. Het scheelt tijd, is gemakkelijk en je kunt doorgaan met wat je aan het doen was.

Waar het om gaat is dat je decentraal voorraad hebt staan, dat kan een winkel of een opslag zijn. Op dit gebied zijn momenteel diverse nieuwe en bestaande spelers actief. Voorwaarde voor succes is wel dat er lokaal een voldoende groot assortiment aanwezig is, de achterliggende data richting de klant goed kan worden ontsloten en dat bezorgers de belofte van snelle en accurate bezorging ook echt waarmaken.

Hoewel de industrie momenteel enorme stappen zet op het gebied van logistieke data, applicaties en dergelijke is er – aanvullend op het huidige aanbod – zeker ruimte voor crowd sourced logistiek. Zij het dat de realisatie ervan niet zo simpel is als het op het eerste gezicht lijkt.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine (#148)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug