-

Onderzoek: bedrijven investeren te weinig in marketingtechnologie

De inzet van marketingtechnologie neemt substantieel toe. Tegen 2018 is de verwachting dat er maar liefst 30 miljard dollar aan uitgegeven wordt. Toch heeft meer dan de helft van de marketeers het gevoel dat zijn bedrijf niet genoeg investeert in martech-oplossingen.

De markt voor marketingtechnologie raakt langzaam volwassen. Maar een tekort aan budget (69 procent) en moeite met implementatie (35 procent) houdt marketeers nog in de greep, concludeert eMarketer op basis van onderzoek door Walker Sands. Ook intern verzet tegen verandering (33 procent) en een gemis van leidinggevende ondersteuning (22 procent) zouden de inzet van nieuwe marketingtechnologieën tegenwerken.

plaatje walker sands

Marketeers zijn zelf tech-savvy

Aan de marketeers zelf ligt het niet, aldus de ondervraagden. 43 procent van de marketeers omschrijft zichzelf als innovator of early adopter op het gebied van persoonlijke technologie. Maar wat hun bedrijf betreft zegt maar liefst 51 procent dat ze onder de laatsten zijn die een nieuwe marketingtechnologie opnemen.

51 procent van de ondervraagde marketeers zegt dat hun bedrijf dan ook niet genoeg investeert in martech. En 42 procent vindt dat ze daardoor niet genoeg geholpen worden om hun baan effectief uit te kunnen voeren.

plaatje walker sands 2

Op zoek naar nieuwe technologieën

Maar hoe verloopt het proces van nieuwe technologie in een bedrijf eigenlijk? Bijna de helft van alle ondervraagde marketeers zegt dat hun zoektocht naar nieuwe oplossingen begint wanneer ze een behoefte herkennen. Bij een op de vijf begint het wanneer huidige systemen niet meer de juiste resultaten boeken. 10 procent gaat op zoek nadat oude oplossingen vanuit technisch perspectief niet meer werken.

Slechts 6 procent zegt de zoektocht naar nieuwe martech te starten na over nieuwe technologieën gehoord te hebben. Maar waar horen marketeers nu eigenlijk het eerst over nieuwe oplossingen? Via peers en collega’s, aldus 30 procent. Nieuwsartikelen of blogs (20 procent) en zoekmachines (13 procent) volgen op de tweede en derde plaats. Slechts 5 procent vertrouwt op salesvertegenwoordigers.

plaatje walker sands 3

Productdemo bepaalt aankoop

Gaan bedrijven eenmaal overstag voor een nieuwe marketingtechnologie, dan ligt dat vooral aan goede productdemo’s (52 procent). 47 procent zegt case studies en testimonials van grote invloed te vinden op het aankoopproces. En 43 procent hecht aan online reviews. Slechts iets meer dan een derde (36 procent) baseert zijn keuze op basis van de product- of bedrijfswebsite.

plaatje walker sands 5

En die keuze wordt over het algemeen genomen door een klein legertje aan decisionmakers. Meer dan de helft van alle ondervraagde marketeers (57 procent) zegt dat gemiddeld drie tot vijf personen bij de beslissing betrokken zijn. Maar gaat het om een groot bedrijf, dan zegt 42 procent dat minstens tien personen nodig waren.

Het volledige onderzoek State of Marketing Technology 2016 van Walker Sands is hier te downloaden.

plaatje walker sands 4

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond