-

Onderzoek: grote generatieverschillen in contentvoorkeur

Content is alleen King als het voldoet aan de eisen van de lezer. En die verschillen sterk per generatie. Zo duiken babyboomers vooral ’s ochtends in voor hen interessante content, hebben millennials een voorkeur voor de weekenden en gaan Gen X’ers vooral voor onderwerpen als lifestyle, financieel en reizen.

Dat blijkt uit onderzoek van Fractl en BuzzStream onder 1.200 Amerikanen, ingedeeld in de drie generaties millennials (geboren tussen 1977 en 1995), Gen X’ers (geboren tussen 1965 en 1976) en babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964).

300 woorden is ideaal

Over het aantal woorden voor een tekst zijn de drie generaties het eens: 300 is ideaal. Maar de variatie is groot. En opvallend genoeg willen vooral de babyboomers korte stukken zien. Achttien procent van hen verkiest teksten van minder dan 200 woorden. Net iets minder dan de negentien procent die voor 300 woorden gaat.

Gen X’ers vinden meer lezen daarentegen geen probleem. Van hen zegt 24 procent 300 woorden ideaal te vinden, maar 22 procent leest net zo gemakkelijk meer dan 500 woorden. Van de babyboomers doet slechts dertien procent dit.

plaatje fractl

Ochtend of avond?

Ook in de omgang met content zijn grote generatieverschillen zichtbaar. Zo neemt 40 procent van de babyboomers vooral ’s ochtends tussen 5 en 12 uur content tot zich. Terwijl millennials en Gen X’ers een sterke voorkeur hebben voor de avonduren tussen 8 en 12 uur (35 procent).

Babyboomers ontvangen content het liefst gedurende de week. Millennials bewaren hun content juist vaak voor het weekend. En Gen X’ers? Die vallen er precies tussenin met hun voorkeuren.

plaatje fractl2

Blogartikelen zijn favoriet

Maar over het favoriete type content zijn de meningen weer gelijk. Zowel babyboomer als Gen X’ers en millennials kiezen voor een top vier van blogartikelen, beelden, commentaar en ebooks. Whitepapers zijn het minst populair onder alle drie de verschillende groepen. En voor Gen X’ers en millennials zijn ook quizzen, flipbooks, slideshares en webinars een contentcrime, in dezelfde volgorde van afkeer.

Opvallend genoeg vinden millenials daarnaast ook reviews relatief onprettige content. Bij hen komt dit type content pas op de elfde plaats, terwijl het bij Gen X’ers en babyboomers een plek in de top tien heeft veroverd.

plaatje fractl3

Voorkeur voor positieve verhalen

‘If it bleeds, it leads’ is een gevleugelde uitspraak. Niets blijkt echter minder waar. Alle generaties blijken een voorkeur te hebben voor positieve verhalen. Meer dan 60 procent van de contentconsumenten in alle drie de generaties zegt woorden als verbazing, bewondering en blijdschap te verbinden aan de meerderheid van de content die zij tot zich nemen. Minder dan 20 procent zegt gevoelens als verdriet, vrees, woede of walging te hebben bij hun favoriete content.

Meer highlights:
  • Ook videocontent moet korter zijn voor babyboomers dan voor de andere generaties.
  • 70 procent van de babyboomers prefereert video’s van vijf minuten of minder.
  • Terwijl meer dan 20 procent van de millennials juist liever een video ziet van langer dan 10 minuten (babyboomers: 10 procent).
  • Millennials hebben een voorkeur voor content in entertainment, technologie en educatie.Babyboomers zijn geïnteresseerd in gezondheid en nieuws.
  • En Gen X’ers kiezen liever voor lifestyle, financieel, reizen en business.

Het volledige onderzoek The generational content gap van Fractl en BuzzStream is hier gratis te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond