-

Open banking vraagt om actie in financiële dienstverlening

Hoe reageren banken op de wijzigingen in regelgeving, marktverschuivingen en bedrijfsmodellen als gevolg van open banking? MIT Technology Review Insights voerde in opdracht van Oracle Financial Services een onderzoek uit naar de vooruitzichten voor de sector.

Open banking staat voor de transitie van gesloten naar open financiële systemen, waarbij data worden gedeeld met derden door het gebruik van Application Programming Interfaces (API’s). Het nieuwe rapport Open Banking: The Race to Deliver Banking-as-a-Service constateert dat de meeste banken nog in de beginfase zijn van open banking-adoptie. Veel instellingen ontwikkelen op dit moment strategieën, lanceren API’s en houden het competitieve landschap in de gaten. Het overheersende sentiment onder leidinggevenden in de bankwereld is overigens wel dat banken die erin slagen snelheid, innovatie en langetermijnbeslissingen met elkaar in balans te brengen, marktaandeel gaan winnen.

“Wie niet snel genoeg reageert op open banking loopt het risico dat een concurrerende bank of fintech-speler sneller innoveert”, zegt Frank Tong, hoofd innovatie en strategische investeringen bij HSBC, in het rapport. Het rapport stelt ook dat regelgeving zorgt voor meer innovatie op het gebied van open banking, doordat banken gaan samenwerken om kaders voor open banking te ontwikkelen. Dat gebeurt niet alleen in vooruitstrevende markten als het Verenigd Koninkrijk en Singapore, maar wereldwijd.

“Terwijl regulering meestal een ‘inhaalrol’ speelt als het om technologie gaat, laten onze interviews nu een fascinerende trend zien waarbij toezichthouders het tempo bepalen voor bancaire innovatie”, zegt Claire Beatty van MIT Technology Review Insights en een van de auteurs van het rapport. “We zien een sterke samenwerking tussen overheden, toezichthouders, gevestigde spelers en fintechs om ervoor te zorgen dat het juiste kader wordt ontwikkeld om klanten meer controle over hun gegevens te geven en een naadloze gebruikerservaring te bieden.”

Concurrentie en consument drijven digitalisering aan

Het rapport stelt dat concurrentie en consumentenvraag de belangrijkste drivers zijn voor versnelling van de digitalisering van het bankwezen. Fintechs kunnen snel diensten implementeren, terwijl de consumenten juist zoeken naar de eenvoud en het gemak die deze fintechs bieden. Om ervoor te zorgen dat traditionele financiële instellingen concurrerend blijven, moeten ze open banking en een samenwerkingsstrategie omarmen. Dat zal hen in staat stellen om slimmere en relevantere digitale ervaringen te creëren gedurende de hele levenscyclus van een klant.

Banken moeten ook inspelen op uitdagingen, zoals het wereldwijd coördineren van open banking-strategieën, het ondersteunen van de lopende digitale transformatie van hun front- en backoffice, het stellen van prioriteiten met betrekking tot API-ontwikkeling en het vormen en opleiden van teams.

“Open banking is geen optie meer, maar een onvermijdelijke realiteit”, zegt Sonny Singh, senior vice president en general manager van de Oracle Financial Services Global Business Unit. “Banken die profiteren van een groeiend ecosysteem van potentiële digitale partners, API’s omarmen en gebruikmaken van oplossingen die klaar zijn voor de cloud, gaan een voorsprong nemen in de race om een efficiënt en breed scala aan financiële producten en diensten aan hun klanten te leveren.”

Voor dit onderzoek sprak MIT Technology Review met leidinggevenden van onder andere HSBC, Citi, Standard Chartered Bank, de N26 Group en Sumitomo Mitsui Financial Group.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond