-

Platformen marketing automation kunnen niet voldoen aan analyticsbehoeften

Met de impuls die platformen als Pardot, Hubspot en Eloqua hebben gegeven aan de marketingwereld, hebben de achterliggende bedrijven voor zichzelf een nieuw probleem gecreëerd. Gebruikers vragen om meer geavanceerde rapportages, de platformen kunnen echter maar moeilijk aan die vraag voldoen.

De komst van marketing automation-platformen heeft er bij heel wat bedrijven voor gezorgd dat marketeers niet meer in het duister tasten. Het heeft marketeers zo goed geholpen dat de eisen nu toenemen. De rapportages over e-mailengagement en het aantal leads die een campagne hebben voortgebracht, stemmen niet langer tevreden. Voor het nemen van strategische beslissingen zijn veel geavanceerdere inzichten nodig, bijvoorbeeld over de attributie. De makers van de platformen schenken daar echter onvoldoende aandacht aan.

Kanaaloverstijgende attributie

Dit beeld komt althans naar voren in het onderzoek van InsightSquared en Heinz Marketing naar de tevredenheid van ervaren gebruikers. Van alle functies die platformen voor marketing automation bieden, worden analyses en rapportages het belangrijkste gevonden. Het is echter ook het onderdeel dat niet aan de verwachtingen weet te voldoen.

Zogenoemde ‘tweede-generatie-marketeers’ die ervaring hebben met de platformen kijken verder dan de leadgeneratie voor hun belangrijkste KPI’s. Ze kijken op een hoger niveau naar hun bijdrage aan de omzet. Ongeacht het platform waarmee bedrijven in zee zijn gegaan, laat de oplossing het juist op dit vlak afweten. Op de vraag wat ze met name als een gemis ervaren, wordt een overzicht van de door marketing beïnvloedde omzet en een kanaaloverstijgende (conversie)attributie genoemd. Daarnaast zijn ook de mogelijkheden om geavanceerde multi-channel campagnes op te zetten te beperkt, zo laten de ondervraagden weten.

Dat grote namen als Hubspot, Pardot (Salesforce), Eloqua (Oracle) en Marketo de vraag niet kunnen bijbenen is volgens kenners niet zo verwonderlijk. Het aanbieden van zulke analyses zou bijzonder ingewikkeld zijn. Het landschap van softwareleveranciers is dermate gefragmenteerd dat het moeilijk is alle hiervoor benodigde data op één plek te krijgen. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat het toevoegen van technieken met een hypestatus nu eenmaal meer aandacht trekt. Verreweg het grootste deel van de recente updates gaat dan ook over de omarming van kunstmatige intelligentie. Slechts een handvol van die updates benoemt analytics.

 

Dit bericht is 7 keer gedeeld

1 Reactie

Cees Franke - Mi8 Marketing

Grappig dat de essentie van dit artikel nu precies 4 jaar geleden de reden is geweest voor de ontwikkeling van ons product. Wij – Mi8 Marketing – hebben een centraal data management platform ( MI8 ) gebouwd waarin integratie van talloze verspreide databronnen voor inbound- en outbound activiteit, sales en finance samenkomt en de analyses en voorspellingen én de resultaten vanuit de verschillende kanalen samengevoegd worden in een serie dashboards die een realtime rapportage leveren: voor de marketeer, voor sales en voor het c-level niveau.
In ons platform hebben we juist aandacht voor de analyses van marketing campagnes en het resultaat daarvan vertaald in geld of het ontbreken daarvan. Simpel weergegeven op elk gewenst niveau. Daarmee levert ons platform die ontbrekende schakel die genoemd wordt in dit artikel.
Het is niet mijn bedoeling een acquisitieverhaal te schrijven maar als ik dit lees word ik enigszins opgewonden want de oplossing is er al. Bij ons.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond