-

R&D uitgaven verschuiven naar Azië

Internationale bedrijven kiezen voor hun research & development (R&D) steeds vaker voor locaties in Azië. Ze willen dichter op de groeiende middenklasse van opkomende landen zitten. Dat blijkt uit de 2015 Global Innovation 1000 Study van Strategy& en PwC, onder de 1.000 grootste R&D besteders in de wereld.

De verschuiving van R&D naar landen als China en India gaat ten koste van de Verenigde Staten en Europa. Ook Nederlandse bedrijven geven steeds meer R&D-geld uit in het buitenland.

Volkswagen, Samsung en Intel geven het meest uit aan R&D. Met name Azië profiteert van het feit dat grote bedrijven hun R&D-activiteiten verplaatsen naar landen als China en India.

China is de meest gewilde bestemming: 71 procent van de ondervraagde innovatieprofessionals gaf aan dat de nabijheid van groeimarkten de belangrijkste reden is voor de verschuiving naar China. Andere veel genoemde voordelen zijn de nabijheid van de belangrijkste productielocaties en leveranciers en lagere ontwikkelingskosten.

De terugval in Europa is te wijten aan een lage groei in binnenlandse en geïmporteerde R&D in combinatie met een aanzienlijke toename van geëxporteerde R&D. De verschuiving van R&D naar andere landen, vooral vanuit Frankrijk en Duitsland, is een belangrijke reden voor deze omslag.

Ter vergelijking: de groei van de binnenlandse R&D-uitgaven in Europa steeg tussen 2007 en 2015 met slechts 2 procent, terwijl dat in Noord-Amerika 40 procent bedroeg en in Azië zelfs 60 procent. Tegelijkertijd hebben Europese landen hun R&D-activiteiten uitgebreid in dure, verre landen in Noord-Amerika en Azië.

De totale R&D-uitgaven van bedrijven uit de top-1000 met een Nederlands hoofdkantoor daalden met 15 procent ten opzichte van 2014. De sectoren computers & elektronica en de chemische sector zijn goed voor bijna 90 procent van deze uitgaven. De grootste groei zit in de softwarebranche. Philips, Shell, ASML en NXP zijn niet alleen in absolute cijfers de grootste investeerders onder Nederlandse multinationals. Ook hun “R&D-intensity”, de verhouding van R&D-uitgaven ten opzichte van hun totale omzet, nam in 2015 toe.

Belangrijkste conclusies
  • Volkswagen, Samsung en Intel geven het meest uit aan R&D.
  • Apple, Google en Tesla worden door innovatieprofessionals gezien als meest innovatieve bedrijven.
  • Tesla is nieuw in de top-3
  •  De verschuiving van R&D-geld naar landen als China en India gaat ten koste van de Verenigde Staten (van 1 naar 2) en Europa (van 2 naar 3).
  • Van de Nederlandse bedrijven in de top-1.000 zijn Philips, Shell en ASML de grootste besteders
    Ook Nederlandse bedrijven geven steeds meer van hun R&D-geld uit in het buitenland.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond