-

Waarom Marktplaats benchmarkdata deelt met adverteerders

Adverteerders moeten steeds strakker sturen op de budgetten en ROI. Door onze data inzichtelijk te maken denkt en helpt Marktplaats mee bij de optimalisatie van campagnes.

Marktplaats wil graag de voorkeurspublisher zijn van adverteerders. Daarom ontsluiten we onze data in de vorm van benchmarkonderzoeken zodat de effectiviteit van campagnes kan worden vergroot. De eerste productcategorie waarvoor we zo’n onderzoek hebben gedaan is telecom.

Het moment van zoeken en de manier waarop een consument op zoek gaat naar producten geven waardevolle inzichten in de intenties van de consument, waarmee adverteerders hun campagnes relevanter kunnen maken. De segmentatie van bestaande klanten en prospects is daarbij van groot belang, maar ook de plek in de beslissingsfunnel, persoonlijke interesses, leefsituatie en tal van andere factoren worden meegenomen bij het samenstellen van de communicatieboodschappen.

Deze uitgangspunten vormen de basis van de telecombenchmark. We hebben daarin allereerst de Nederlandse telecomconsument in beeld gebracht. Tachtig procent is dagelijks online. Zestig procent winkelt op internet en 44 procent geeft daar maandelijks tussen de 100 en 500 euro uit. Ook interessant: 54 procent doet in de winkel een prijsvergelijking voordat ze tot een aanschaf overgaan. Als het product dan online veel goedkoper is, is de winkel een klant kwijt, tenzij de toegevoegde waarde van de meerprijs duidelijk wordt gecommuniceerd. Iets meer dan de helft gebruikt vooral recensies bij wijze van research naar technologische producten. Dit zijn allemaal bevindingen die zowel pure online players als omnichannel retailers kunnen gebruiken om de conversie te verhogen.

Techies komen vaker terug

Vervolgens hebben we in de benchmark gekeken naar de specifieke Marktplaatsbezoeker in de productcategorie telecom. Marktplaats trekt een grote groep gebruikers die zeer geïnteresseerd zijn in de laatste technische innovaties, mobiele toestellen of andere gadgets. Maandelijks bereikt Marktplaats ruim 1 miljoen telecomconsumenten. Gemiddeld brengen zij zes minuten per bezoek door op de site of in de app, vergeleken met een algemeen gemiddelde van zestien minuten. Daar staat tegenover dat deze ‘techies’ zeer regelmatig terugkomen; zo’n drie keer per maand zoeken zij gericht naar telecomproducten.

Uiteraard zijn gebruikers die op Marktplaats zoeken naar telecom-artikelen direct relevant voor providers, maar we kijken nog verder. Zo zien we vaak sterke correlaties tussen verschillende categorieën. De bezoekers van de categorie telecom zijn ook te vinden in audio, TV & foto en in computers & software. Als telecomaanbieder kan het positief zijn voor de conversie om je boodschap ook in die categorieën te laten zien.

Andere conversatie aangaan

Tegelijkertijd proberen we de gebruikerssituatie van onze bezoekers in kaart te brengen. Dit biedt de mogelijkheid om een andere conversatie aan te gaan met een bestaande klant of prospect. Bijvoorbeeld iemand die op zoek is naar een nieuwe racefiets. Grote kans dat hij zijn sportieve prestaties op de fiets graag wil monitoren. Sport-apps zoals Strava bieden hier geweldige mogelijkheden voor. Om deze zorgeloos te kunnen gebruiken, is de juiste bundel belangrijk. Hier kan een adverteerder in zijn boodschap op anticiperen.

Rondom de lancering van de populaire nieuwe toestellen zoals de Samsung Galaxy’s of de nieuwe iPhones, is een piek te zien in zoekopdrachten. De doelgroep zoekt specifiek op een toestel en is dus bereid om deze los te kopen. Een aantrekkelijk Sim-only aanbod voor deze groep gebruiker is dan zeer relevant.

Smartphone: kijken, kijken, niet kopen

Tweeënzestig procent van de zoekopdrachten is afkomstig van een smartphone, waarbij de app een belangrijke driver is. Het aantal aankopen blijft achter bij deze trend en staat dus niet in verhouding tot het aantal bezoekers. Wij zoeken de oplossing in gestructureerde communicatie op posities waar de doelgroep zich bevindt. In plaats van een one-off mobiele strategie ga je daardoor naar een always-on laag. De vorm van de campagne is ook belangrijk: mobiel is een vluchtig medium, dus te veel frames zijn niet handig. Je moet snel tot de kern van je boodschap komen.

Mannen zoeken op merknamen

Het derde deel van het onderzoek is gericht op segmentatie van de bezoekers naar leeftijd en geslacht in combinatie met hun zoekgedrag. Hieruit blijkt dat mannen een lichte voorkeur hebben voor merknamen (iPhone en Samsung). Vrouwen gebruiken eerder generieke zoektermen (smartphone en mobiele telefoon). Deze informatie kun je goed benutten bij de targeting. 55-plussers zoeken bijvoorbeeld het meest op smartphone, mobiele telefoon en Samsung (in die volgorde). Als dat je doelgroep is, kun je daar dus rekening mee houden bij de inhoud van de campagne. Jongeren onder de 25 zoeken juist niet op ‘mobiele telefoon’, dus die term moet je vermijden als je dit segment wilt bereiken.

infographic Marktplaats

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond