-

Onderzoek: slechts zeven procent bedrijven heeft digital first mentaliteit

Weinig organisaties hebben zich ontwikkeld tot digitale organisatie. Een gemiste kans. Want bedrijven die dat wel doen, rapporteren twee keer zo vaak een bovengemiddelde groei, meer winst en hogere klanttevredenheid in vergelijking met de concurrentie.

Dit concludeert Capgemini in Organizing for Digital: Why Digital Dexterity Matters. Het rapport is gebaseerd op 31 interviews en een enquête onder 274 managers van 150 verschillende bedrijven in 28 landen.

plaatje capgemini1

Meerderheid in initiatiefase

Wat blijkt? Slechts zeven procent van de organisaties heeft een digital first mentaliteit. De meerderheid van de bedrijven bevindt zich nog in de transformatiefase waarbij ze proberen om te gaan met de instabiliteit tussen de oude en nieuwe businessmodellen.

56 procent bevindt zich in de initiatiefase en 21 procent is inmiddels gevorderd met de verandering naar een digitale organisatie, de engaging fase. 16 procent van de organisaties ‘draalt’, heeft geen enkel significant digitaal vermogen, is statisch en niet in staat om te reageren op opkomende trends en klantbehoeften.

Voordelen van digitale behendigheid

En dat terwijl er flink wat voordelen kleven aan digitale behendigheid. Zo hebben digitale organisaties een klanttevredenheid van maar liefst 90 procent ten opzichte van 41 procent onder alle bedrijven in hun markt. Ook de winstcijfers laten gelijksoortige percentages zien: 90 procent versus 46 procent. Evenals innovatie (80 procent versus 34 procent) en groei (80 procent versus 35 procent).

plaatje capgemini

Leiderschap, investering en vasthoudendheid

Iedere organisatie heeft het potentieel om een digitale organisatie te worden. Maar het vereist wel leiderschap, investering en vasthoudendheid. Waarin onderscheidt een organisatie met digitale behendigheid zich van andere bedrijven? Het rapport laat enkele sleutelfactoren zien:

  • Een digitale mindset die digitale oplossingen altijd voorop zet.
  • Systematisch experimenteren zodat innovatie door de hele organisatie wordt gestuurd.
  • In staat om zichzelf te reorganiseren rondom nieuwe digitale mogelijkheden.
  • Medewerkers in hun kracht zetten door hen toegang tot data te geven.
  • Medewerkers actief stimuleren om samen problemen op te lossen.

Het volledige onderzoek Organizing for Digital: Why Digital Dexterity Matters van Capgemini is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond