Geplaatst door ANP

ANP lanceert beeldbanken voor Winterspelen en Gemeenteraadsverkiezingen

ANP Foto lanceert speciale beeldbanken met het oog op de aanstaande Winterspelen en de Gemeenteraadsverkiezingen. Vanaf nu vinden klanten van het ANP daar alle foto’s en video’s over deze nieuwsevenementen en de aanloop ervan.

ANP Foto stuurt uiteraard een team van fotografen naar de Olympische Winterspelen in Pyeongchang. De fotoverslaggeving van de verrichtingen van de Nederlandse deelnemers is straks live te volgen in de speciale beeldbank die het ANP hiervoor heeft ingericht. In deze beeldbanken staan nu al volop portretten van alle deelnemers, de venues, infografieken, et cetera. Net als in Rio gaat het ANP in Pyeongchang ook video’s maken. De beeldbank Winterspelen staat nu online en blijft tot enkele weken na de Olympische en Paralympische Winterspelen beschikbaar. https://www.anpfoto.nl/winterspelen/

Behalve Winterspelen zijn er ook Gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, en ook hiervoor staat nu een speciale ANP-beeldbank open. Eerder heeft ANP Foto de landelijke verkiezingen en de formatie verslagen via een dedicated beeldbank. Op deze manier leverde het ANP meer dan vijftigduizend foto’s aan media in binnen- en buitenland. In de aanloop naar de raadsverkiezingen is er daarom wederom een speciale beeldbank Politiek, die daarna overigens permanent in de lucht zal blijven. Op deze plek presenteert ANP Foto ook het werk van onze dedicated Binnenhof-fotografen die de Haagse politiek dag in, dag uit volgen. De beeldbank Politiek staat al behoorlijk vol met stockbeelden, portretten van ministers, Kamerleden en andere (landelijke en lokale) politieke kopstukken, sfeerfoto’s, relevante video’s en meer. Deze beeldbank is te raadplegen op https://www.anpfoto.nl/politiek/

Adjunct-hoofdredacteur Johan Groeneveld zegt: ‘De beeldbank van het ANP is voor veel media de one-stop-shop voor journalistieke foto’s en video’s. Er staan pakweg 20 miljoen beelden in. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat gebruikers snel relevante beelden kunnen vinden. Deze aparte beeldbanken helpen erg met het gericht zoeken.’

AFP Video
Sinds kort ook op de beeldbank van het ANP: de videoproductie van het internationale persbureau AFP (Agence-France Presse). AFP produceert dagelijks zo’n 80 video’s van de belangrijke internationale nieuwsgebeurtenissen. De video’s zijn onder meer beschikbaar in een format dat vooral voor broadcast-toepassingen is bedoeld. Daarnaast zijn er online-video’s met Engelstalige ondertitels. En de videoredactie van het ANP voorziet er elke dag minstens vijf van Nederlandse ondertitels. Potentiële klanten of belangstellenden kunnen terecht bij de afdeling fotoverkoop van het ANP: 070-4141111, fotoverkoop@anp.nl

Over ANP Foto:
ANP Foto, de fotodienst van het Algemeen Nederlands Persbureau, covert met een kern van enkele tientallen fotografen en een paar honderd correspondenten 24/7 al het landelijke en fotowaardige nieuws. Dat levert een dagelijkse stroom van enkele honderden eigen nieuwsfoto’s op. Daarnaast is ANP Foto eigenaar van het fotopersbureau Novum RegioFoto en exclusief agent in Nederland van de internationale fotodiensten van AFP, EPA, Reuters en een groot aantal andere fotobronnen. Zodoende kunnen er elke dag meer dan 6000 nationale en internationale nieuwsfoto’s worden toegevoegd aan de ANP-beeldbank ( https://www.anpfoto.nl/ ), de ‘one-stop-shop’ die 20 miljoen beelden telt.