Industry Wire

Geplaatst door Adyen

Doneren aan goede doelen ondanks inflatie nog altijd populair onder Nederlanders

Ruim een kwart van de Nederlanders doneert bij een (online) aankoop
Zevenentwintig procent van de Nederlanders doneert aan goede doelen bij een (online) betaling, blijkt uit onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. De meeste Nederlanders kiezen voor goede doelen in de gezondheidssector of voor natuur- en milieuorganisaties. Adyen brengt dit jaar verschillende klanten samen in The Adyen Holiday Store op het Rokin, waar zij haar klanten een podium biedt om trends en ontwikkelingen zichtbaar te maken voor het publiek, waaronder het verwerken van donaties in het afrekenproces.

Bij een op de vijf Nederlanders bedraagt de (online) donatie zelfs meer dan 5 euro.
Nederlanders blijven denken aan anderen
Naast dat ruim een kwart van de Nederlanders aangeeft nu al te doneren, is 12 procent van plan om meer geld te doneren aan een goed doel dan zij de afgelopen twee jaar hebben gedaan. Dominique Simons, Head of Impact bij Adyen: ‘Ondanks de inflatie en de oplopende kosten zien we dat Nederlanders nog altijd van plan zijn geld te doneren aan een goed doel. Momenteel doneren consumenten vooral aan goede doelen binnen de gezondheidssector, aan natuur- en milieuorganisaties en dragen zij bij aan internationale hulp en bescherming van mensenrechten. Zo zien we dat een kwart van de ondervraagden kiest voor de Voedselbank als goed doel.’

Donaties verwerkt in betaalproces
Adyen helpt haar klanten met Adyen Giving om eenvoudig donaties te verwerken bij het aankoopproces. Dit jaar brengt zij verschillende klanten samen in The Adyen Holiday Store op het Rokin. In deze pop-up-winkel komen de retail-lessen van het afgelopen jaar terug, waaronder de behoefte van Nederlanders om te doneren aan goede doelen bij het aanschaffen van producten in een (online) winkel. Ynske van Vliet, Head of Marketing Benelux bij Adyen: ‘Het is de eerste keer dat wij zelf een pop-up store openen. Onze klanten zullen via een shop-in-shop laten zien wat voor activiteiten het afgelopen jaar het beste hebben gewerkt binnen de retailsector. Het customizen van producten, een in-store-beleving creëren en (online) doneren zijn trends die worden meegenomen. Zo kunnen consumenten een workshop sieraden maken volgen en worden bagagelabels gepersonaliseerd. We geven klanten van Pivot, Koekemannetje, Boldking en Nortvi de mogelijkheid direct te doneren aan Make-a-Wish Nederland. Om het goede doel te steunen, zal Adyen alle transactiekosten op zich nemen en de opbrengst verdubbelen.’

The Adyen Holiday Store is geopend vanaf 1 december 2022 in het kantoorpand van Adyen aan het Rokin. Deelnemende klanten zijn Pivot, Koekemannetje, Boldking en Nortvi.

Over Adyen
Adyen (AMS: ADYEN) is het favoriete betaalplatform van de meest toonaangevende bedrijven ter wereld. Het systeem biedt een end-to-end infrastructuur dat rechtstreeks verbonden is met Visa, Mastercard en andere betaalmethoden waar klanten wereldwijd de voorkeur aan geven. Adyen zorgt voor probleemloze, snelle betalingen via alle kanalen: online, mobiel én in de winkel. Het bedrijf heeft wereldwijd kantoren en tot hun klantenkring behoren onder andere Uber, Spotify, Lush, Rituals, vanMoof en Rijksmuseum.

Onderzoek
Voor het online-onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction. 1.021 respondenten in de leeftijd van 18 t/m 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. De veldwerkperiode liep van 11 t/m 15 november 2022. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd en regio. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht