Geplaatst door Alleeninkt

HP blokkeert wederom huismerk inktpatronen

Zogenaamd geblokkeerde of defecte huismerk cartridges brengen Printer en inktpatroon fabrikant HP weer in opspraak! Jaren lang manipuleert Hewlett Packard de printer markt met sluwe trucs en agressieve firmware-updates. Het belgische test-aankoop.be dient een forse schade claim in tegen HP. Conclusie: Oneerlijke concurrentie onomstotelijk bewezen. Nick van Klinken en Daniël Keute, E-commerce ondernemers & eigenaren van Alleeninkt.nl noemen de claim van test-aankoop.be naast realistisch ook terecht en absoluut gerechtvaardigd.

Niet economisch verantwoord ondernemen.

Nick van Klinken is niet de enige ondernemer die actief is in de cartridge en toner branche. Maar wel één van de weinigen die alle commotie rondom HP erkent en samen met zijn klanten oplossingsgericht kijkt naar de problemen die HP veroorzaakt. “Het enige wat wij kunnen doen, wanneer HP onze huismerkproducten blokkeert, is de klant adviseren en begeleiden met het plaatsen van de huismerk cartridges op de juiste wijze. In sommige gevallen introduceren wij klanten met betere printers van andere merken zoals Brother of Canon.’’ Aldus van Klinken.

‘’Firmware-updates zijn misleidend en maken de markt kapot. Door een update van HP kan het zijn dat huismerk cartridges die in perfecte conditie verkeren, door de printer als defect of beschadigd worden beschouwd. Terwijl er in werkelijkheid niets mis is met de huismerk cartridges. Deze strategie manipuleert niet alleen de hele cartridge tak  van deze branche. Maar HP is hierdoor hoofd verantwoordelijk voor duizenden kilo’s vervaardigde inkt en plastic cartridges die uitgesloten worden van consumptie. Niet verantwoord laat staan sustainable. Is dit het nieuwe ondernemen in de printer markt?  ” Verteld Daniël Keute.

‘Klachten, onbegrip en frustratie’.

Wanneer HP een nieuwe serie firmware-updates heeft uitgevoerd voor een printer, zijn het onze eigen klanten die als eerst aan de bel trekken. Vaak in eerste instantie in de vorm van klachten, onbegrip en frustratie. Volgens Mirjam (klantenservice manager bij Alleeninkt.nl), zijn consumenten slachtoffer van een concurrentiestrijd die bedrijven zoals HP voeren tegen leveranciers van huismerk cartridges en toners.

Wat doen HP firmware-updates eigenlijk?

Middels het gebruik van moderne technieken zoals flashgeheugen is HP in staat om de software die in de hardware (uw printer) geïnstalleerd is, aan te passen. In het geval van HP betekent dit vaak dat chips van cartridges die niet van HP zijn, van de één op andere dag niet meer werken. Totaal onaanvaardbaar volgens velen.

Nadat HP ruim 11,5 miljoen euro heeft uitgekeerd om klanten schadeloos te stellen in onder andere Italië en Amerika, lijkt het nu dat de Benelux zich opmaakt voor een strijd tegen Hewlett-Packard.

Claim in Nederland niet ondenkbaar!

Gezien de juridische gronden van de overtreding en de claims die gemaakt zijn op basis van Europese richtlijnen voor oneerlijke commerciële praktijken (2005/29/EC), kunnen we ook niet anders concluderen dan dat een partij zoals de consumentenbond.nl binnenkort de strijdbijl oppakt en vecht voor dat wat juist is. Tot die tijd staat het team van experts van Alleeninkt.nl klaar om je te helpen met eventuele problemen rondom deze firmware-updates.

Volgens van Klinken lost Alleeninkt.nl 80% van alle firmware-problemen gemakkelijk op.

Loopt mijn printer risico?

Alle moderne HP printers waarmee een WiFi connectie kan worden gemaakt lopen een potentieel risico. Echter betekent dit niet dat alle modellen in aanmerking komen voor een update. Wat wij wel weten is dat de printers die geschikt zijn voor de HP 903 en HP 953 cartridges vaak ten prooi vallen aan een dergelijke update. We hebben alle modellen voor je op een rijtje gezet.

HP 903 cartridges

1. HP officeJet 6860, 6950, 6951,6960 en 9670
  2. HP OfficeJet Pro series 6860, 6950, 6951, 6960 en 6970

HP 953 cartridges

1. HP OfficeJet Pro series 7720, 7730, 7740 en 7740WF
  2. HP OfficeJet Pro series 8210, 8218
  3. HP OfficeJet Pro series 8700 tot 8740 (inclusief *e modellen)

Heeft u problemen of bent u bang dat huismerk cartridges geweigerd worden door uw printer? Bekijk hier tips & trics van Alleeninkt.nl omtrent HP firmware-updates.