Industry Wire

Geplaatst door Crimibox

Start-up Crimibox haalt 250k euro op

17 Oktober 2022 – Zes business angels en leden van Business Angels Network Flanders stappen met raad en daad en met een totaal kapitaal van EUR 250K aan boord van de jonge Vlaamse onderneming Crimibox. De overeenkomst is de eerste concrete deal die voortkomt uit de strategische samenwerking tussen BAN Flanders en funding expert The Harbour. Die laatste faciliteerde Crimibox’ zoektocht naar kapitaal en bracht de jonge onderneming in contact met BAN Flanders. Met de fondsen zal Crimibox zijn aanbod aan cdrimi-spelboxen diversifiëren en nieuwe markten aansnijden. De business angels leveren onder leiding van succesvol onderneemster Nathalie Sintobin onschatbare expertise en een ruim netwerk.

Crimibox bedenkt mysterieuze moordzaken die om een oplossing smeken. Oprichter Jimmy Cowé werkt bij de politie wanneer hij in juni 2017 Crimibox opstart. ‘Ik had eerder al een succesvolle zaak doorverkocht en wilde blijven ondernemen. Grappig genoeg vond ik de inspiratie voor Crimibox in mijn baan bij de politie – met name in onopgeloste gerechtelijke onderzoeken. Zo ben ik fictieve moordzaken gaan verpakken in een speldoos die een klein gezelschap een avond lang kan boeien. De spelers vinden in de doos levensechte documenten en bewijsstukken en moeten als heuse onderzoekers aan de slag met de schaarse aanwijzingen. Het spel breekt uit de fysieke wereld en bevat clues op het web.’

Crimibox kreeg een enorme boost tijdens de Covid-periode die massaal gezelschapsspelen deed kopen. Het bereikte intussen meer dan 80-duizend klanten in Vlaanderen en Nederland. Crimibox werkte ook samen met Undercover en Beau Séjour om amusement in de geest van de tv-reeksen te creëren.

De onderneming wilde van dit momentum gebruik maken om zijn aanbod te diversifiëren en andere markten aan te boren met mysteriespelletjes voor kinderen – neem een onderzoek naar gestolen diamanten – of de grote B2B-markt met haar evenementen en teambuildings. Daarom trok ze midden 2021 op zoek naar vers kapitaal.

Crimibox nam funding agency The Harbour onder de arm, een partner van BAN Flanders. The Harbour speelde zijn rol als funding expert: het hielp de jonge onderneming bij het opstellen van documenten, het kiezen van de juiste financieringsstrategie en het introduceren bij de juiste financieringskanalen.

The Harbour coachte Crimibox bij het opstellen van een pitch die niet in dovemans oren viel bij het business angels netwerk. BAN Flanders gidste vervolgens Jimmy Cowé op pad naar gelauwerde onderneemster en business angel Nathalie Sintobin die lead angel werd. Mevrouw Sintobin leidt een team van in totaal zes business angels die niet alleen investeren maar ook en vooral actief zullen deelnemen aan het uitbouwen van Crimibox. De overeenkomst werd in September beklonken en gaat over een totale investering van EUR 250K.

Crimibox heeft de ambitie om gedurende de komende tien jaar uit te groeien tot de referentie voor alle misdaad gerelateerde gezelschapsspelen en ervaringen. Het werkt daarom een compleet aanbod uit van levensechte crime scenes waar je op zoek moet gaan naar de moordenaar, een boekenreeks, vlogs, een podcast, …

Wanneer het investeerders-netwerk, cases binnen krijgt die veelbelovend maar nog onaf zijn, of die om complexe multimodale cofinanciering vragen, kan het op zijn beurt de kandidaten doorsturen naar The Harbour.

De partners zoeken samen naar de meest optimale financieringsmix. The Harbour heeft partnerships met banken, de Overheid, equity aanbieders en aanbieders van alternatieve financiering zoals crowdfunding. Equity is een domein waarin BAN Flanders bij uitstek sterk staat. Tegelijk vult The Harbour BAN Flanders aan in de internationale ambitie van die laatste: 30% van de kandidaten van The Harbour is op zoek naar internationaal kapitaal.

“The Harbour en BAN Flanders willen beiden ondernemers naar een hoger niveau te tillen. Het is een verrijking om de funding-bijstand van The Harbour te koppelen aan de sterke groep angels van BAN Flanders, om zo nog meer ondernemingen te funden. Crimibox was een eerste succesrijke samenwerking, het begin van nog vele deals in de toekomst,” voegen Marijke Van de Sompele, CEO The Harbour en Reginald Vossen, CEO BAN Flanders toe.

Over Crimibox (WebsiteLinkedIn)

Crimibox maakt en verkoopt onopgeloste moordzaken als moderne detectivespellen. Met nu meer dan 80.000 klanten in Nederland en Vlaanderen is het de referentie op gebied van misdaadentertainment. Crimibox is de Studio 100 voor detectivefans.

Contact: Jimmy Cowé, telefoon: +32 478 12 28 66; email: jimmy@crimibox.com

Over The Harbour (Website)

The Harbour is een funding agency voor start ups en scale-ups uit alle sectoren. Ze profileert zich als sparringpartner en matchmaker tijdens de financieringszoektocht voor bedragen tot € 10 miljoen. Als onafhankelijke financieringsadviseur zoeken ze op basis van een onderbouwd dossier de beste financieringsmix voor elke groei onderneming.The Harbour heeft een ruim netwerk van privé-investeerders (hetzij rechtstreeks hetzij via partnerships met business angel netwerken), aangevuld met meer dan 400 institutionele en professionele investeerders. Er wordt ook gebruik gemaakt van overheidsfinanciering, crowdlending, bancaire en alternatieve financieringsmogelijkheden om de financieringsmix rond te krijgen.

Contact: Marijke Van de Sompele, CEO, email: marijke@theharbour.be

Over BAN Flanders (Website)

BAN Flanders (Business Angels Netwerk Vlaanderen vzw) brengt ondernemers en investeerders samen, bereidt hen voor op kapitaalfinanciering en zorgt steeds voor een persoonlijke begeleiding. Bij uitstek dus hét platform waar investeerders en ondernemers elkaar in optimale omstandigheden vinden.

#banstaatklaar voor groei en succes van ondernemers en privé-investeerders, de business angels. Met meer dan 200 manjaren expertise binnen het core-team, (exclusief de expertise van de business angels in het netwerk die in jaartallen quasi niet uit te drukken valt), is BAN Flanders al bijna 25 jaar marktleider in privaat early stage risicokapitaal in België. Met 450 deals op de teller, maakt BAN Flanders het motto ‘WISE MONEY LEADS TO GREAT DEALS’ iedere dag opnieuw waar. De persoonlijke begeleiding van alle partijen is hierbij leidend!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht