App EyeEm klaar voor grote doorbraak in 2014

Instagram en Snapchat zoeken nadrukkelijk naar verdienmodellen. De waarde van fotodeel apps wordt op miljarden geschat, terwijl er zware rode cijfers worden geschreven. Een andere fotoapp EyeEm lijkt nu een unieke propositie in handen te krijgen. Lufthansa en Red Bull hebben inmiddels een pilot gedraaid.

EyeEm is een van origine Duitse fotodeel app en beschikbaar in zowel Apples App Store als Androids Play Store. In januari had de app nog ‘maar’ 1 miljoen gebruikers. Inmiddels is dat aantal al opgelopen naar tien miljoen. Medeoprichter Florian Meissner in gesprek met Forbes: ‘Het is in termen van groei een fenomenaal jaar voor ons geweest. We hadden de verwachtingen en plannen daarvoor, maar dat het ook daadwerkelijk zo ver komt is natuurlijk fantastisch.’

De vier oprichters Florian Meissner, Lorenz Aschoff, Ramzi Rizk, Gen Sadakane hadden op het hoofdkantoor in Berlijn een prima app in handen die tegelijkertijd maar niet wist door te breken in de appstore ranglijsten. Toen eenmaal studenten in Texas in februari met de app aan de haal gingen, was daar opeens een maandelijkse groei van één miljoen gebruikers. Investeerders waren in juli bereid om vijf miljoen dollar in de app te investeren.

Wat onderscheidt EyeEm van andere fotodeel apps?
De app draait uiteraard om het maken van foto’s. Gebruikers kunnen die foto’s delen en andere gebruikers kunnen deze weer ‘liken’ of hierop reageren. En natuurlijk is het mogelijk om deze foto’s ook te delen op andere sociale netwerken zoals Facebook, Twitter of Tumblr. Tot zover niets nieuws onder de zon ten opzichte van andere apps als Instagram. Dat geldt eigenlijk ook min of meer voor de zeventien ‘unieke’ fotofilters die EyeEm aan haar gebruikers biedt. Voor deze functionaliteit wordt overigens geen geld in rekening gebracht. zoals  bij andere apps dat wel het geval is.

EyeEm onderscheidt zich door haar slimme taggingsysteem. Er wordt dus niet alleen gekeken naar specifieke categorieën zoals ‘Personen en Portretten’, ‘Huisdieren’, ‘Reizen’, ‘Kunst & Design’ en natuurlijk ‘Eten’. Gebruikers voegen daar nog een extra verdieping aan toe. Ook wordt er een specifieke locatie aan gekoppeld.

Waar gaat EyeEm haar geld mee verdienen?
Het beoogde verdienmodel van EyeEm is eigenlijk heel simpel. De twee investeringsrondes die in totaal 6 miljoen dollar hebben opgehaald worden gebruikt om een visueele zoek- en verkoopplatform te ontwikkelen. Wat het eigenlijk wil zeggen is dat EyeEm een platform gaat worden voor stockfoto’s die door gebruikers worden aangeleverd. Het slimme taggingsysteem zorgt voor de juiste categorisatie.

Voor bedrijven die wel op zoek zijn naar hoogwaardig materiaal, maar niet bereid zijn daar Getty Images of een andere dienst voor te betalen is EyeEm dus een serieuze optie. Gebruikers kunnen hun foto’s aanbieden in de EyeEm Marketplace. Eventuele inkomsten worden 50/50 gedeeld tussen EyeEm en de gebruiker. Inmiddels hebben Lufthansa en Red Bull al gebruik gemaakt van EyeEm. Onbekend is nog hoe EyeEm kan waarborgen dat het materiaal daadwerkelijk van een van hun gebruiker is. Auteursrecht zal mogelijk nog een grote uitdaging in het verdienmodel worden.

Een zonnige toekomst voor EyeEm
Fotodeel apps zijn hot. Natuurlijk is EyeEm in het geweld van Instagram en Snapchat een kleine jongen. Zo heeft Instagram ruim 130 miljoen gebruikers. Wat EyeEm echter in korte tijd heeft neergezet, is indrukkend. En welke (amateur)fotograaf wil nu niet iets verdienen aan zijn hobby? Zeker de jonge doelgroep waar EyeEm zich op richt zal zich aangesproken voelen. EyeEm heeft de potentie om zich in 2014 definitief te positioneren en dat ook nog eens met zwarte cijfers.

 

Deel dit item

Gerelateerde items

Gepubliceerd in

Klinkt als een interessant concept en als ik de video mag geloven werkt het beter dan Instagram en soortgelijke apps. Benieuwd of ze de concurrentie kunnen aangaan in de toekomst!

Reactie plaatsen