-

E-commerceverpakkingen: 8 trends

Een merk is meer dan zijn producten. Een merk is zijn winkels, de winkelmuziek, het personeel. Zelfs de winkelgeur. Zolang we nog geen holografische verkopers of geurende beeldschermen hebben, laten deze zintuiglijke sensaties zich nogal lastig vertalen naar de online store. Hierdoor groeit het belang van een goede verpakking, de laatste fysieke schakel tussen merk en consument.

Dit belang wordt verder onderstreept door onderzoek van het Amerikaanse fulfilmentberijf DotCom Distribution. Dat leidde uit een enquête onder 650 online consumenten onder meer af dat bijna 40 procent van hen online een foto deelt van een unieke verpakking. Maar liefst 90 procent bewaart een zogenoemde branded verpakking, of gebruikt deze opnieuw. Genoeg reden om eens te kijken naar de trends en best practices in e-commerce verpakkingen.

1. Groen

Een trend die met kop en schouders uitsteekt boven de andere: de e-commerce verpakking wordt groener. Dit betekent een milieuvriendelijke vulling, minder plastic en vooral minder ‘verstuurde lucht’. Hier helpen speciale inpakmachines die dozen op maat snijden, of algoritmes die voor elke orderinhoud de juiste doos aanwijzen. En voor wie ook letterlijk groen wil gaan: vul je dozen net als accessoiremerk Coto op met rendiermos.

Deze trend zal verder doorzetten nu de Europese overheid steeds strikter toezicht houdt op de ecologische impact van verpakkingen. Extra drijfveer in de VS is de aankondiging van zowel FedEx als UPS om ook volume mee te nemen bij het bereken van verzendkosten, waardoor verzending van grote verpakkingen tot 37 procent duurder uitvalt. Het einde van het tijdperk ‘USB-stick in formaatje verhuisdoos’ ?

Verpakking-groen

2. Multimediaal

QR-codes slaan al jaren een brug tussen fysiek en digitaal. Geen wonder dat we ze regelmatig terugzien op de (e-commerce) pakketjes. Zo lanceerde het Australische postbedrijf vorig jaar een QR-postzegel waarmee de zender een videoboodschap achter kan laten voor de ontvanger. Een idee dat zich prima laat vertalen naar online retail, bijvoorbeeld voor cadeaus.

Wie echt state-of-the-art wil zijn, kijkt nog verder dan de geblokte barcodes. De app Auresma is daar een goed voorbeeld van. Deze heeft aan het zien van de verpakking genoeg om multimediale content voor te schotelen. De app wordt onder meer toegepast door de Britse supermarkt Tesco, waar klanten een video van de wijnmaker te zien krijgen na het ‘scannen’ van een wijnfles.

Verpakking multimediaal

3. Herkenbaar

Dat het pakketje langzaam de winkeltas aan het vervangen is, wil niet zeggen dat herkenbaarheid overbodig wordt. Integendeel. Opvallen tussen de groeiende stapel bruine dozen wordt alleen maar belangrijker. Dit kan al met bedrukking in één kleur; milieuvriendelijk en voordelig. Ook een opvallend inpaktape doet wonderen. Let wel op: niet elk product leent zich voor een flamboyante verpakking. Verkopers van waardevolle producten kiezen dan ook veelvuldig voor discrete verpakkingen om diefstal tegen te gaan.

Verpakking3

4. Herbruikbaar

Wie wel eens door Amsterdam loopt zal ze kennen: de canvas draagtasjes van kookwinkel Dille & Kamille. Een hot item onder hippe studentes. En het bewijs dat een goede ‘verpakking’ opnieuw gebruik kan worden. Dit geldt ook voor online retail. Neem de stevige dozen van Birchbox, gebruikt voor de verzending van cosmetica. Deze zijn met opzet ontworpen om een plekje te krijgen op de make-up tafel van de ontvanger. Ouder, maar minstens zo sterk, is het voorbeeld van doe-het-zelf merk DIY Living wiens kartonnen dozen omgetoverd kunnen worden tot bijvoorbeeld een lamp.

Verpakking repack

Tevens in de categorie herbruikbaar: de RePack van ontwerper Yu-Chang Chou. Geïnspireerd door de stapel overbodige dozen van zijn online-shoppende vrouw ontwikkelde hij deze herbruikbare plastic zak. Tijdens zijn bestelling kiest de klant voor de RePack verpakking, om deze na ontvangst terug te sturen in ruil voor ‘statiegeld’. Royal Mail verkoopt de zakken vervolgens weer terug aan deelnemende online retailers. De RePack past door de brievenbus, waardoor Chou ook nog eens een impuls geeft aan de dalende postmarkt.

5. Brievenbusformaat

T-shirts, smartphonehoesjes, boeken. Allemaal producten die makkelijk door de brievenbus passen. Toch kiezen veel online retailers ervoor om hier pakketpost van de maken. Dit omdat voor pakketpost wel Track & Trace informatie beschikbaar is, hetgeen hun positie verstevigt wanneer een klant claimt niets ontvangen te hebben. Nadeel is dat pakketpost significant duurder is dan een ‘buspakje’.

Om de online verkoper van kleine artikelen helpen introduceren postbedrijven PostNL en bpost nu beide het Brievenbuspakje. Het gemak en de lagere kosten van brievenbuspost, maar dan met de zekerheid van Track & Trace.

Verpakking brievenbus

6. De unboxing experience

Een prachtige zwarte doos. Een factuur in gouden letters. De geur van parfum als je het vloeipapier openvouwt. Scotch & Soda geeft de klant duidelijk geen saai pakketje; het Nederlandse merk levert een ervaring. Dit is een duidelijke trend onder de lifestyle merken. Want zonder chique winkel, zonder sfeermuziek en zonder verkoper moet je andere manieren vinden om je merkbeleving over te brengen op de consument.

Ook pure player Everlane, verkoper van basiskleding, doet net dit beetje extra. Met resultaat. Het bijgevoegde bedankbriefje en de verzorgde verpakking worden dankbaar op gedeeld sociale media.

Verpakking unboxing

7. Kreukvrij

Misschien wel het meest revolutionaire ontwerp in deze lijst is deze Rollor Express verpakking, ontwikkeld door het Nederlandse Rollology. De ronde verpakking zorgt ervoor dat kleding kreukvrij bij de consument komt, wat hem ideaal maakt voor jurken en pakken. Fulfilmentbedrijf Docdata en diens klant De Bijenkorf gaan als eerste in de nieuwe ‘doos’ verzenden. Ook nomineerde het Nederlands Verpakkingscentrum het ontwerp voor haar innovatieprijs De Gouden Noot die later dit jaar wordt uitgereikt. Vraag is of vervoerders blij zijn met de verpakking: vooralsnog betaal je ‘kokertoeslag’ voor ronde voorwerpen omdat deze lastig machinaal te sorteren zijn…

Verpakking kreukrvrij

8. Food: vers en veilig

De prognoses zijn helder: de online verkoop van voeding en drank gaat de komende jaren gigantisch groeien. Dit gaat hand in hand met de innovatie die we nu zien rondom de verpakking van flessen en verse goederen. Neem de BottleBully; een doos die wijnflessen heel houdt door middel van luchtkussens rondom. Minder innovatief, maar net zo doeltreffend zijn de ingevroren flesjes water die Amazon gebruikt om producten vers te houden.

Ook in Nederland kan men verse goederen online bestellen en laten bezorgen. Gewoon per pakketpost. Online vleesverkoper Beef & Steak gebruikt hiervoor de koelelementen van Techni-Ice. Deze geven hun temperatuur geleidelijk af, waardoor ingevroren producten tot wel drie dagen goed blijven. Lang genoeg om de rib-eyes en rumpsteaks zelfs op een afhaalpunt te kunnen laten bezorgen. En om het cirkeltje met de eerste trend weer rond te maken: Beef&Steak zamelt de gebruikte versverpakkingen in, om deze opnieuw te kunnen gebruiken.

Verpakking food

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Tonnie

Wij zijn leverancier van kwalitatief goede, maar wel goedkope brievenbusdoosjes en zien door de nieuwe mogelijkheid van track/trace voor brievenbuspakjes een enorme toename van bedrijven die brievenbusdoosjes gaan gebruiken. Dat heeft heel veel voordelen, niet alleen spaar je het milieu door kleinere verpakkingen, maar ook de verzendkosten gaan enorm omlaag. Vergeet niet dat het ook voor de klant een enorm voordeel is. Hij hoeft er niet voor thuis te blijven, het hoeft niet bij buren te worden afgegeven maar ligt simpelweg op de mat als je thuiskomt. Als je kiest voor een stevige kwaliteit dan is je product prima beschermd snel op plaats van bestemming. Win win situatie voor leverancier en klant.

Hanna

Ik zie ook wel de voordelen van brievenbusdoosjes, zeker de dalende verzendkosten vind ik een positieve trend. Het pakje kan nog zo mooi zijn, eerst moet de consument overtuigd worden om in jouw webshop wat te kopen. En voor mezelf spelen de verzendkosten hierbij een zeer belangrijke rol.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat als je dan tot bestellen overgaat, het een leuke verrassing is om een origineel pakje in ontvangst te mogen nemen. Zo verraste het Belgische Torfs mij onlangs met een eerder saaie doos die toch een bijzondere unboxing experience verborg. Top, het zorgt meteen voor mond-aan-mondreclame ook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond