-

Google vertelt: wat brengt Google Shopping in Nederland dit jaar?

Google Shopping groeit. Zowel in gebruik als in diensten op het platform. Wat kunnen we in Nederland verwachten dit jaar? En wat betekenen deze vernieuwingen voor de business van webwinkeliers? Google lichtte een tipje van de sluier op tijdens Friends of Search. 

Met een keynote, twee reguliere sessies en een panelsessie was Google goed vertegenwoordigd op Friends of Search 2015. Logisch ook, want de zoekgigant domineert het Nederlandse zoeklandschap.

De algemene indruk bij presentaties van Google is vaak dat ze wat algemeen zijn en inhoudelijk niet veel nieuws brengen. Zo moesten we ook gisteren goed doorvragen om te achterhalen welke vernieuwingen we binnenkort in Nederland kunnen verwachten.

James van Thiel wist de vraag tijdens de keynote vakkundig te omzeilen, maar gelukkig was Clemmentijn Treinen tijdens haar presentatie over Google Shopping bereid enkele plannen voor dit onderdeel te ontvouwen.

Google Shopping verandert snel

Google Shopping is de opvolger van Google Product Search, de verticale zoekdienst voor producten bij e-Commerce aanbieders. Sinds de introductie van Google Shopping in 2012 moeten deelnemers betalen voor kliks op de zoekresultaten en helpt Google je deze kliks zo rendabel mogelijk te maken. Dat laatste doen ze door regelmatig met nieuwe functionaliteiten te komen die bedrijven in staat stellen hun aanbod beter onder de aandacht van hun doelgroep te brengen.

Een drietal innovaties die we dit jaar in Nederland kunnen verwachten zijn ‘Local Product Listing Ads’ , ‘Merchant Promotions’ en ‘Trusted Stores’.

Local Product Listing Ads

Met de globale uitrol van Google Shopping bracht Google de websites van webwinkeliers bij een wereldwijd publiek. De fysieke winkel kreeg daarbij minder aandacht en werd deels buitenspel gezet. Met Local Product Listing Ads komt daar verandering in. Product Listing Ads worden uitgebreid met verwijzingen naar fysieke winkels in de buurt. Bezoekers van Google kunnen zo naar de fysieke winkel om de hoek worden gelokt. Een zegen voor de offline retail?

1

2

Merchant Promotions

Met Merchant Promotions stelt Google webwinkeliers in staat om een specifieke aanbieding te doen binnen de Shopping results. Dit vergroot de kans op een klik, en hopelijk ook de aankoopconversie. Cijfers uit Amerika laten in ieder geval mooie resultaten zien: 36 procent meer conversie, 25 procent reductie in CPA en zo’n 15 procent hogere ROAS.

3

 

 Trusted Stores

Met het Trusted Stores programma wil Google de eindgebruikers helpen. Deze kunnen makkelijker kiezen voor webwinkeliers die betrouwbare diensten verlenen. Goede klantenservice, betrouwbare levertijden en een hoog percentage tevreden klanten zijn een voorwaarde om dit Google keurmerk te krijgen. Webwinkeliers die met een aantal bedrijfsgegens bewijzen aan deze voorwaarden te voldoen worden beloond met een Google Trusted Store Badge. Deze badge vergroot niet alleen het vertrouwen bij de klant, maar ook de zichtbaarheid op de Google resultaatpagina’s.

4

Ook het Trusted Store programma heeft een aantal retailers in Amerika al blij gemaakt. Ruim drie procent prestatieverbetering lijkt haalbaar.

Wanneer komt al dit moois beschikbaar?

Local Product Listing Ads en Merchant Promotions mogen we in het voorjaar verwachten, Trusted Stores laat nog wat langer op zich wachten (Google gaf geen verdere indicatie).

All that glitters is gold?

Bovenstaande vernieuwingen doen marketeers ongetwijfeld watertanden, maar er is een prijs die betaald moet worden. Die prijs heeft de vorm van data die naar Google moet om deel te kunnen nemen.

De Local Product Listing Ads vereisen minimaal informatie over de prijs en hoeveelheid producten in je offline assortiment. Google stimuleert je om ook meer gegevens mee te geven.

Trusted Stores vereisten zijn informatie over het aantal verzendingen, bezorgtijden, het aantal retourneringen en de afhandeling van klantvragen. Op basis van lessen in Amerika, waaronder een aantal rechtzaken, zijn deze eisen inmiddels aangepast. Het is niet duidelijk welke vereisten in Nederland gaan gelden.

Naast de data die expliciet wordt overgedragen krijgt Google dankzij deze vernieuwingen uiteraard ook veel impliciete data. Denk daarbij aan data over de prijs, marges en beschikbaarheid van producten op lokaal niveau. De learnings uit het combineren van deze informatie over het aanbod, met informatie over de vraag (het zoekgedrag) maakt het voor Google makkelijker om te beslissen in welke delen van de markt zij haar positie wil uitbreiden.

Naast de bezorgdienst Google Express is de onlangs aangekondigde ‘Koop Nu’ knop daar een concreet voorbeeld van. Google wil de transactie graag zelf faciliteren en topman Eric Schmidt liet al weten webwinkeliers niet alleen als vriend te zien.

Het is de vraag of het delen van al deze data met Google een gespreksonderwerp is aan de directietafel van de webwinkeliers. Joris Stigters van wehkamp beantwoorde deze vraag met een “nee” , maar sloot af met wat misschien wel de beste tip van dit event was: “zorg ervoor dat je niet afhankelijk bent van Google”.

Foto:  turtix / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond