-

iPhone openers lezen e-mail minder aandachtig

Via welk apparaat willen consumenten een marketing e-mail ontvangen? Geeft de consument tegenwoordig de voorkeur aan de smartphone, tablet of worden marketing e-mails nog massaal geopend via een desktop? Het kwartaalrapport van de Amerikaanse e-commerce specialist Movable Ink geeft inzicht in de populariteit van de diverse apparaten. Het maakt gebruik van exclusieve data van grote B2B en B2C-marketeers.

Smartphone opens blijft groeien

Het openen van een marketing e-mail via de smartphone blijkt afgelopen kwartaal wederom te zijn gegroeid. Waar dit percentage vorig kwartaal nog op 48,51 procent lag, is het inmiddels gestegen naar 49,53 procent. Dit is in lijn met het groeiende aantal smartphone bezitters in Nederland.

In het laatste kwartaal van 2014 was 74 procent van de Nederlanders in het bezit van een smartphone. Een jaar geleden was dit nog 70 procent. Opvallend is dat het totaal aantal ‘opens’ ruim 42 procent via een iPhone komt, 15 procent opent een e-mail via een iPad. Het aantal opens via een Android toestel blijft achter, slechts 8 procent opent een e-mail via Android toestel.

Bron: Movable Ink.

Scannen of aandachtig lezen?

Voor een marketeer is het belangrijk om te weten of consumenten je verzonden marketing e-mail alleen openen en vervolgens verwijderen of dat zij ook werkelijk een e-mail aandachtig lezen. Uit eerdere academische onderzoeken komt naar voren dat gemiddeld 56,5 procent van de ontvangers 15 seconden of korter besteedt aan het lezen van een e-mail. Dit wordt ook bevestigd door het onderzoek van Movable Ink. Dit blijkt echter per apparaat te verschillen.

Via een iPhone is 64,2 procent van de openers binnen vijftien seconden afgehaakt, dit ten opzichte van 60,7 procent via een desktop en 50,5 procent via een Android toestel. Worden marketing e-mails via een iPhone minder aandachtig gelezen dan via Android systemen? Het is in elk geval belangrijk om een goede eerste indruk te maken.

Relevante content kan hierin een grote rol spelen, waardoor de aandacht van de consument kan worden behouden. Maar ook het optimaliseren van marketing e-mails voor mobiele apparaten kan ervoor zorgen dat de leesbaarheid van de e-mail verhoogd wordt en consumenten meer aandacht besteden om de marketing e-mail te lezen.

Bron: Movable Ink.

Wakker worden met e-mail op een smartphone

Tussen 06.00 uur en 09.00 uur ‘s ochtends openen consumenten massaal hun marketing e-mail op een smartphone. Is het lezen van e-mail ’s ochtends voor veel consumenten de eerste activiteit na het opstaan? Het openen van e-mails op een tablet blijkt daarentegen populair te zijn in de avond. Een logische verklaring hiervoor is dat tablets voornamelijk in een thuisomgeving worden gebruikt. De resultaten uit het rapport laten daarnaast zien dat het aantal opens via een desktop apparaat stijgt in de middag. In de ochtend en in de avond is een daling is het aantal opens te zien.

Bron: Movable Ink.

Een opvallende conclusie uit het rapport is dat consumenten eerder geneigd zijn om marketing e-mails op een desktop te openen in het begin van de week (maandag, dinsdag en woensdag). Aan het einde van de week worden meer marketing e-mails geopend op een smartphone (vrijdag, zaterdag en zondag). Als marketeer kan je hierop inspelen. Een meer informatieve e-mail kan goed ontvangen worden in het weekend. Dit kan consumenten verleiden om een aankoop te gaan doen in de winkel.

Wil je het aantal aankopen direct online stimuleren, dan kan een verzending op een maandag, dinsdag of woensdag effectief zijn. Consumenten blijken namelijk in 2014 nog vaker aankopen te doen via een desktop dan via een smartphone. Toch blijkt dat één op de drie bezoekers in de webshop tegenwoordig een aankoop doet via een mobile device.

Wat kunnen wij als marketeers met deze cijfers?

Deze cijfers geven ons wederom de bevestiging: mobiele apparaten worden steeds belangrijker. Niet alleen steeds meer Nederlandse consumenten bezitten een smartphone, ook het aantal mobiele opens stijgt. Maar uit het onderzoek blijkt dat consumenten niet veel tijd besteden aan het lezen van een marketing e-mail via een mobiel apparaat. Is dat omdat de marketing e-mails niet relevant genoeg zijn of omdat consumenten via een mobiel apparaat eerder worden afgeleid?

Het is belangrijk om als marketeer inzichtelijk te krijgen wanneer de consumenten de marketing e-mail openen, lezen en wat voor hen relevante content is. Dit zal zeker een positieve bijdrage leveren aan de campagne.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Yourzine.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Ik heb mijn spamfilter ook zo staan dat alles ondertekend met “sent from iphone” als spam wordt behandeld en de kliko in gaat. Onderschrift is synoniem voor nonchalant verzonden flutantwoord.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond