-

Negen manieren om kortingscoupons in te zetten

De kortingscoupon lijkt nog altijd een zeer geschikte manier om nieuwe klanten te werven of te verleiden tot een nieuw bezoek. Hordes mensen struinen websites af naar die ene kortingscode en zetten deze in als betaalmethode. Toegegeven, ze kunnen bijdragen aan bereik, verkeer en verkopen. Toch is er ook scepsis te bespeuren. Winkeliers zien de marge onnodig krimpen.

Voor het laten betalen met kortingscodes bestaat geen gouden formule. Voor de ene winkelier resulteert het in groei, voor de ander in onnodige verkwisting van de winst. Iedere situatie vraagt om een ander type coupon.

Gratis verzending
Een van de meestgebruikte types is die van de gratis verzending. Voor veel consumenten zijn de verzendkosten nog altijd een doorn in het oog waardoor het een logische keuze is om deze door middel van de coupon te laten vervallen. Bij angst om op te draaien voor de logistieke kosten kan het een uitkomst zijn de coupon pas in te zetten vanaf een bepaald aankoopbedrag. Dit kan bovendien bijdragen aan een hogere gemiddelde orderwaarde.

Vast bedrag aan korting
Een vaak geziene inzet is de vaste korting op een totaal orderbedrag. Deze vorm van korting van bijvoorbeeld vijf euro converteert het beste op aankooptotalen onder de honderd euro.

Percentuele korting
Gerelateerd aan voorgaand type maar dan in percentuele uitvoering. Een korting van bijvoorbeeld tien procent converteert het beste voor winkeliers met een gemiddelde orderwaarde van boven de honderd euro. Klanten ervaren de korting op kleinere bedragen als te verwaarlozen.

Minimale orderwaarde
Zoals gezegd kunnen kortingen leiden tot het verdampen van de winst. Wil je dit voorkomen dan kan gekozen worden voor een korting vanaf een bepaalde orderwaarde. Een korting van vijf euro op een order ter waarde van vijftig euro resulteert in een bepaalde mate van winstzekerheid. De ervaring moet leren welk bedrag optimaal converteert. Hanteer als startpunt de gemiddelde orderwaarde met een acceptabele korting.

Schaf X aan, krijg Y
Een uitstekende manier om te beginnen met het aanbieden van kortingen. Het verwerken van een korting in een product als gift of tegen gereduceerde prijs garandeert de aanschaf van een bepaald product plus bijbehorende marge. Of er nu uiteindelijk voor “twee voor de prijs van één” of “product Y gratis bij aanschaf van X” wordt gekozen is ondergeschikt aan de uiteindelijke prijzen. Belangrijk is om deze opzet te testen op specifieke items of productcategorieën.

Loyaliteitskorting
Ben je al langer actief als winkelier dan kan er gewerkt worden aan het laten terugkeren van eerdere klanten. Omdat je vaak al bekend bent is er slechts een kleine geste benodigd. Start met het versturen van een e-mailcampagne aan het klantenbestand. Maak hierin duidelijk dat de aangeboden kortingsactie exclusief voor trouwe klanten is. Het regelmatig toesturen van een kortingscode kan eenvoudig bijdragen aan loyaliteit. Een andere mogelijkheid is het werken aan referrals. Bied klanten een kortingscode aan die zij kunnen doorsturen aan vrienden. De loyaliteit van bestaande klanten kan zodoende resulteren in twee verkopen en een tweede trouwe klant.

Dagelijkse kortingscodes
Een korting op dagelijkse basis draagt bij aan exposure maar beperkt het verlies van marge. De frequentie en beperkte houdbaarheid zorgt voor een gevoel van urgentie en promotie via bijvoorbeeld sociale media.

Korting voor vroege vogels
Ter introductie van een nieuwe winkel of product kan een selecte groep van potentiële klanten worden getrakteerd op exclusieve korting. Het exclusieve karakter draagt bij aan de loyaliteit van de klant.

Korting voor promotors
Ga na wie van de trouwe klanten actief zijn binnen sociale media of andere online platforms. Voorzie hen van speciale kortingsacties zodat zij diensten of producten vaker zullen proberen. Bij tevredenheid is de kans groot dat zij anderen zullen informeren.

De inzet van korting blijft een zaak van trial and error. Belangrijke voorwaarde voor het laten slagen van de kortingsactie is het waarborgen van de eenvoud. Hoe complexer de voorwaarden hoe lastiger deze zijn te communiceren. Het is daarnaast raadzaam om voor een houdbaarheidsdatum te kiezen. Het maakt de analyse van campagnes eenvoudiger en stimuleert de klant de coupon spoedig in te wisselen.

Wat zijn jullie ervaringen met coupons en wat de pijnpunten?

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul @Stylediscount

Yoshi, uit interesse: Hoe kom je aan de informatie over kortingscodes voor dit stuk? Bijvoorbeeld “Een vaak geziene inzet is de vaste korting op een totaal orderbedrag. Deze vorm van korting van bijvoorbeeld vijf euro converteert het beste op aankooptotalen onder de honderd euro.” Ik mis onderbouwing bij stellingen als deze en ken geen onderzoek waar dit uit blijkt.

Willem

Hoi Yoshi, net als Paul ben ik ook erg benieuwd op welke data deze stelling(en) berust(en).

Yoshi Tuk

Hi Paul en Willem, dank voor jullie reacties. Het artikel komt voort uit de praktijkervaringen van Bigcommerce, een grote speler en aanbieder van ecommerce-oplossingen. Zij adviseren webwinkeliers en leveren een systeem. Deze conclusies komen voort uit het gebruik van hun systeem.

Yoshi Tuk

Is jullie ervaring overigens anders? Ben benieuwd.

Jacques

Het valt ons op hoe veel mensen vergeten de code te gebruiken, zelfs al is deze een paar dagen eerder nog per nieuwsbrief verstuurd. Mensen zijn misschien wel kortingscode-moe.

Ron Thomassen

Leuk om te lezen. Veel van bovenstaande beweringen worden bevestigd in het Nationaal Waardebonnen Onderzoek van AffiliPRINT: http://www.affiliprint.nl/blog/beschikbaar-nationaal-waardebonnen-onderzoek-2013/.

Het onnodig krimpen van marge is enkel van toepassing indien een ‘bestaande klant’ op het eind van het bestelproces op zoek gaat naar een kortingscode. Ik ben het volledig eens dat dit zonde is en draag hierbij een tweetal oplossingen aan:

– Verspreid waardebonnen offline en target op nieuwe business.
– Voorzie elke waardebon van een unieke code.

Hiermee voorkom je dat een kortingscode wordt geupload en onbeperkt bruikbaar is voor bestaande klanten. Nieuwe klanten worden echter getriggerd tot het doen van een aankoop. Het weggeven van marge wordt op deze manier juist interessant ipv onnodig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond