-

Nu ook persberichten slecht voor SEO

Hoewel niet groots aangekondigd heeft Google opnieuw enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de richtlijnen voor webmasters. Onder andere op grote schaal uitgerolde advertorials, geoptimaliseerde anchor teksten in bijvoorbeeld persberichten en grote hoeveelheden blogs van gastauteurs worden bestraft. Het zijn veelgebruikte technieken binnen SEO waardoor deze verscherping van de regels grote gevolgen kan hebben.

SEO-professionals werken al jaren hard aan de kwaliteit en kwantiteit van het aantal externe links ter opbouw van de autoriteit. Een deel van de technieken om deze organische resultaten te beïnvloeden worden nu bestraft. Tot voor kort waren persberichten een veelgebruikte methode om op basis van relevante content linken naar de eigen websitepagina’s.

Persberichten via persdiensten
Gewiekste marketeers realiseerden zich dat de waarde van deze linkbuilding snel kon toenemen bij verspreiding van persberichten via persdiensten. Vele sites zijn direct gekoppeld aan de feeds van deze diensten en nemen persberichten integraal over als nieuwsbericht. Het gevolg is een overkill aan nieuwsberichten met links naar webpagina’s.

Google bestempelt deze vorm van linkverspreiding als het betalen voor hyperlinks. Je betaalt voor de distributie van het persbericht resulterend in een SEO-voordeel. Net als in andere situaties devalueert de zoekgigant nu de betreffende links en vraagt webmasters links te voorzien van “nofollow”. Veel persberichten zullen al actief zijn verspreid via persdiensten en zijn overgenomen door derden. Google zal naar eigen zeggen de links in veel gevallen automatisch aanpassen.

In de praktijk zullen er ook een hoop website-eigenaren zijn die de links niet voorzien van een nofollow. Wat gebeurt er als je niet je jarenlange archief doorloopt en wijzigt? De devaluatie van een grote groep links betekent niet dat er strafpunten worden uitgedeeld. In essentie komt het neer op een daling van de waarde van bestaande externe links. In plaats van duizend links blijven er in de nieuwe situatie bijvoorbeeld vijfhonderd over. Strafpunten of niet, de impact blijft gelijk: Concurreren op basis van zoekresultaten wordt ingewikkelder.

SEO als utopie
In het utopische beeld van Google worden bepaalde websites als van waarde gezien door natuurlijke verspreiding en aantrekking van links. Of zoals ze het zelf verwoorden: “Links are usually editorial votes given by choice, and the more useful content you have, the greater the chances someone else will find that content valuable to their readers and link to it.”

Natuurlijk betekent dit dat de indeling scheef kan uitpakken. Grote organisaties krijgen van nature meer aandacht, hebben grotere marketingbudgetten, worden vaker besproken, vaker gezocht en meer gelinkt. Toch kun je ook als kleinere partij presteren aan de hand van de richtlijnen van Google.

  • Denk vooruit en voorkom spam – Is de huidige SEO-strategie sterk gebaseerd op grootschalige eenvoudige vergaring van links zal dit ongetwijfeld in de nabije toekomst worden afgestraft. Bezig je deze tactiek, stop hier dan direct mee.
  • Verwijder eerdere spam – Heb je in het verleden links ingekocht op topic irrelevante sites zorg dan dat deze worden verwijderd.
  • Focus op vergeten keywords – Grote merken richten zich normaliter op een beperkt aantal keywords overeenstemmend met de marketinguitingen. Veel keywords met volume blijven hierdoor over.

Deel dit bericht

18 Reacties

Remko

Hierbij moet gezegd worden dat het verspreiden van persberichten op kleine/normale schaal gewoon ‘toegestaan’ blijft en aanbevolen wordt.

Google haar aanscherping gaat echt over de verspreiding van persberichten over honderden/duizenden (niet-relevante) ‘nieuws’-sites tegelijk.

Dus, ben je een MKB-business en stuur je normaal gesproken je nieuws altijd naar bepaalde (relevante!) nieuwsportals in jouw niche/branche? Gewoon blijven doen.

Anchor text over-optimalisatie is een ander verhaal, daar moet je mee uitkijken, ook in persberichten, en ook als je ze naar de plaatselijke portals stuurt. Het zal voorlopig nog wel even werken, maar het wordt steeds minder, tot op het punt dat je rankings gaat verliezen.

Ralph

Ben het helemaal eens met Remko. Persberichten an sich zijn niet slecht, maar het wordt te vaak misbruikt als linkbuilding tool.

Met name het overmatig doorplaatsen van persberichten op lage kwaliteit sites kan schadelijke gevolgen hebben. Tenzij je gehele linkprofiel dusdanig natuurlijk en sterk is dat je wel tegen een stootje kunt.

Ook voor persberichten geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Zorg dat het bereiken van je doelgroep het doel is bij het versturen van persberichten en dan zit je ook voor het kwaliteitsteam van Google wel goed.

Yoshi Tuk

Hi Remko en Ralph, dank voor jullie reacties. Hebben jullie uiteraard gelijk in. Google waarschuwt hiermee gebruikers van grote verspreiders van persberichten. Vanuit deze feeds worden de berichten klakkeloos overgenomen op allerlei portals. Zeer veel duplicate content op irrelevante plaatsen. Het doelgericht toesturen van een persbericht aan journalisten of online media is natuurlijk een ander verhaal.

Geerten

Hierbij geldt dan ongeveer hetzelfde als voor overdreven artikel marketing. Originele eerlijke content zal meer opleveren dan bulkverspreiding.

Tammo Peters

Google maakt bedrijven bang voor SEO. Het is voor Google veel beter als bedrijven stoppen met SEO en AdWords gaan doen. Daar verdienen ze tenminste aan.

Remko

“Het doelgericht toesturen van een persbericht aan journalisten of online media is natuurlijk een ander verhaal.”

Dat was inderdaad het punt dat ik wilde maken.

Patrick Houthuijzen

SEO is een continu veranderende wereld. Belangrijk dus om de meest recente ontwikkelingen in de gaten te houden (speelt dit artikel goed op in) zodat je als organisatie aan de richtlijnen van Google kan voldoen. Al zijn die door alle regelgevingen in de meeste gevallen vaag. Het is denk ik belangrijk om te onthouden dat alle linkbuilding (en overige SEO) die je doet natuurlijk moet zijn, zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Kwaliteit staat boven kwantiteit.

Bij persberichten is het altijd belangrijk om het bericht eerst op je eigen website te zetten voordat het verspreidt wordt. Op die manier ziet Google jouw website als de oorspronkelijke bron.

Wilme de Roon

@PatrickHoutuijzen Misschien een onnozele opmerking maar Google houdt er toch niet van als dezelfde berichten op meerdere plaatsen op het www voorkomen?

Patrick Houthuijzen

@Wilme. Dat klopt. Maar met persberichten is het juist een doel om het nieuws op andere sites terug te zien, het liefst herschreven door de redactie en met link naar jouw website.

Om ervoor te zorgen dat het persbericht op jouw eigen website niet als dubbele content wordt gezien moet je het persbericht dus eerst op jouw eigen site zetten alvorens je het verspreidt over het www. Google indexeert het persbericht en ziet dan jouw website als de bron van dit bericht . Dit betekent dat het persbericht op jouw website niet als dubbele content wordt gezien omdat het nieuws hier als eerst op stond. Als het bericht ineens op andere websites verschijnt, gaat Google ervan uit dat dit bericht van jouw website is gekopieerd, jij bent namelijk de bron. Met andere woorden, jij wordt hier niet op afgerekend.

stefan

Persberichten slecht voor SEO, dat heeft alleen maar te maken met dubbele content. Wij beheren 12 persberichten sites en onze posities in de zoekmachines neemt alleen maar toe wij merken er weinig van.

Natuurlijk zijn er veel ondernemers die 1 persbericht verspreiden over tientallen websites, daarom zie je bij ons geen dubbele artikelen op de sites en als je aan die richtlijnen houd zijn het verspreiden van persberichten een perfecte SEO tool.

Persberichten Startpagina

Hier vindt u alles over het publiceren van persberichten, persberichtschrijven tips, gratis persberichtensites en artikel marketing.

Bas van der Weerd

@Patrick Houthuizen: linkbuilding en natuurlijk gaan volgens Google dus niet samen. Links moeten spontaan worden geplaatst als men een bepaalde site waardeert, en niet cia linkbuilding ontstaan. Uiteraard ontkomen we niet aan linkbuilding maar moeten ook de mogelijkheden van content van topkwaliteit als linkbait niet onderschatten. Helaas gebeurt het delen daarvan veel via de social media wat voor de SEO dus bijna geen waarde heeft.

Arno

Ook ik kan alleen maar beamen dat de persberichten websites , nog steeds voluit gewaardeerd worden door google, op mijn persbericht.biz blijven de resultaten maar verbeteren.
Indien dat niet zo was zou natuurlijk ook niemand meer toevoegen.

Michael

Beste mensen, Als je 1 persbericht maakt, op hoeveel verschillende sites kun je dit publiceren? Heeft Google hier een voorwaarde voor?

Alvast bedankt,

karin

Complete onzin, en weer even onrust stoken. Persberichten zijn absoluut niet slecht voor SEO mits je gaat duplicaten is het een ander verhaal.

Peter

regelmatig blog ik op Artikelplanet voor de SEO rankings een prima tool, heb nog niks gemerkt van de dalingen of dat het slecht is voor de SEO.

http://www.artikelplanet.nl/

Tim de Vrind

Peter,
Dit: http://www.artikelplanet.nl/zakelijke-dienstverlening/low-budget-internet-marketing/ is idd een goed voorbeeld van een organisch bericht, waarin de links beperkt zijn en er geen directe sturing op anchorags zit. Inhoudelijk ook ene fijn stuk. Kan me goed voorstellen dat Google dit prima vindt!

albert

Alles wat niet natuurlijk is kan bestempelt worden als spam. Natuurlijk dat persberichten bestempelt worden als onnatuurlijke links is dan ook logisch. was dit dan niet al lange tijd aan de haal?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond