-

eBay wil PayPal niet kwijt

Ondanks hardnekkige geruchten, rukt betaalbedrijf PayPal zich voorlopig niet los van moeder eBay. Dat vertelde Anuj Nayar, Senior Director of Global Initiative van PayPal, aan een groep van Benelux-journalisten in Silicon Valley. “Voor ons is de integratie cruciaal.”

De geruchten doken een dezer dagen weer op. Webwinkel eBay zou volgens Reuters overwegen om betaaldienst PayPal af te splitsen. Eerder dit jaar liet eBay nog weten dat helemaal niet te zien zitten en het bedrijf herhaalde dat standpunt een dezer dagen nog eens. “Het is een idee dat durfkapitalist Carl Icahn eerder dit jaar opperde”, aldus Nayar. “Maar wij zijn niet van gedachten veranderd. Als je kijkt naar wat we aan het doen zijn, is het logisch dat we bij eBay blijven.”

De roep om een splitsing komt niet uit de lucht vallen, want PayPal is zo langzamerhand groter dan moeder eBay. Analist Seth Shafer van SNL Financial kwam vorige week met een rapport dat de verschillen laat zien. PayPal en dochter Braintree genereerden in het tweede kwartaal 1,72 miljard dollar transactieomzet; eBay deed in dezelfde periode 1,72 miljard.

PayPal noteerde in het afgelopen kwartaal ook nog eens 150 miljoen actieve gebruikers, met flinke groei juist ook in de Benelux (dertig procent in betaalvolume). PayPal kan nog niet tippen aan de volumes van Vista en MasterCard, “maar op de markt voor real time betalingen staan we op eenzame hoogte.”

PayPal wordt ook gezien als de meer innovatieve tak van eBay, vooral dankzij de overname van betaalstartup Braintree voor 800 miljoen dollar. “Braintree is feitelijk het betaalplatform achter diensten als Uber en Airbnb”, legt Nayar uit.

Ook een teken aan de wand: het merendeel van de PayPal-gebruikers laat eBay links liggen. Een kleine 14,68 miljard dollar werd verwerkt via eBay, de rest van het transactieverkeer werd via andere webwinkels afgehandeld. Volgens Shafer van SNL zou afstoten juist wel verstandig zijn, omdat bedrijven als Amazon en Alibaba PayPal nooit volledig zullen omarmen zolang het van eBay blijft.

Maar volgens Anuj Nayar heeft eBay er alle belang bij dat PayPal blijft. Dat heeft grotendeels te maken met de omnichanneltrend die ervoor heeft gezorgd dat je sinds kort met PayPal ook in winkels kunt betalen, en deze retailers tegelijkertijd ook op eBay actief zouden kunnen zijn. Van elke 6 dollar die wereldwijd aan e-commerce wordt besteed, gaat 1 dollar via PayPal.

Toegegeven: PayPal heeft nog niet de status van klassieke betaalmethoden. De huidige gebruikers zijn weliswaar geen technies meer, maar nog steeds (meer dan) actieve internetgebruikers die vooral elektronica online kopen. Het aantal vrouwelijke gebruikers moet het mannelijke deel nog inlopen.

Voor trouwe klanten lanceert PayPal binnenkort in Nederland achteraf betalen: het bedrag wordt pas van de rekening afgeschreven als de (online) bestelling is gearriveerd. De leverancier wordt al wel door PayPal betaald. Nayar: “Dat geeft een gevoel van veiligheid.”

Afrekenen met de PayPal-app in winkels als Starbuck zit intussen in de lift. In 2013 bedroeg het aandeel van mobiele transacties in de omzet al 15 procent, tegen minder dan één procent in 2010. En sterk in opkomst bij jongeren: onderling geld uitwisselen met je app. Volgens Nayar keert PayPal daarmee terug naar zijn wortels. “Ooit wilde het bedrijf betalingen mogelijk maken tussen de agenda’s van Palm via infrarood, niet veel later ontstond het idee om via e-mail te betalen. We vinden steeds opnieuw uit hoe mensen in de wereld betalen en betaald worden.”

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond