-

WeMarket: ‘We boren nieuwe handelsstromen aan’

De ambities van het woensdag aangekondigde B2B platform WeMarket, voortgekomen uit de koker van WeTransfer, liegen er niet om: het is ‘s werelds eerste members-only marktplaats waar zowel gerenommeerde merken alsook het midden- en kleinbedrijf actief kunnen handelen met distributeurs, groothandelaren, retailers en opkopers. Emerce sprak met Gijs van den Broek, Chief Commercial Officer van WeMarket. Die deed ervaring op bij de Nederlands-Amerikaanse Kamer van Koophandel.

In hoeverre sluit je verleden aan op wat je nu doet?

“Ik heb altijd wel raakvlakken gehad met B2B, ook vanuit KLM, waarvoor ik een data management platform heb opgezet om consumenten real time over alle kanalen heen te kunnen volgen en gepersonaliseerde keuzes te bieden. Dat zijn elementen die je ook terugziet bij WeMarket.”

Iedereen zal zich afvragen of zoiets als WeMarket al niet bestaat.

“We zien het als een nieuwe categorie marktplaats. Om drie redenen. Ten eerste is het voor het eerst dat merken zelf actief handelen op een online marktplaats, op andere marktplaatsen is het veel meer de tussen- en groothandel die elkaar opzoekt. Ten tweede is de hele bedrijfskolom aanwezig, de fabrikant, de distributeur, de groothandel, enzoverder. Als derde nieuwe element noem ik nieuwe handelsstromen van overvoorraden of presales van nieuwe producten, retourgoederen of refurbished modellen die bedrijven nu moeilijk online kunnen verkopen.”

Hoe verloopt die handel nu dan?

“Nu wordt dat nog heel erg traditioneel verhandeld op internationale beurzen of via vertegenwoordigers langs de weg. Dat is erg inefficiënt en kostbaar. We bieden ook kansen aan nieuwe partijen die nu niet de middelen hebben op internationale markten aan te boren. Denk eens aan Nederlandse verkopers die nu makkelijker nieuwe merken kunnen ontdekken.

“Praat maar eens in het midden van het seizoen met een grote elektronicafabrikant. Als bepaalde producten minder goed lopen, moet je je verkoopteam gaan aansturen. Vaak gaan er weken overheen voordat je daarvan resultaat terugziet. Via WeMarket kan hij al veel eerder afzetkanalen vinden en hoeft hij ze aan het eind van het seizoen niet onnodig af te prijzen.’

Ik neem aan dat er aan de aanbodkant genoeg partners te vinden zijn, maar hoe zit het met afnemers?

‘Die hebben we ook al in een vroeg stadium benaderd. Dan spreek je over grote retailers en warenhuizen. Tussenhandelaren zijn dus aan de beurt. Die zien daarvan ook de voordelen, omdat ze nu elke keer per mail of telefoon moeten informeren of er nog voorraden zijn. Wij maken die markt transparant.”

Maar hebben die partijen niet meer behoefte aan gespecialiseerde marktplaatsen?

‘We hebben juist heel bewust voor een horizontale opzet gekozen. Telecombedrijven blijven vaak met enorme voorraden toestellen zitten, niet honderden, maar een paar honderdduizend. Er zijn wel marktplaatsen voor, maar daar zijn hooguit zes of tien handelaren actief. Ze krijgen er nooit een goede prijs voor. Op WeMarket zal het aantal afnemers juist groter zijn en is prijserosie minder een probleem.”

Jullie prijsstructuur is simpel: 500 dollar per jaar. Zijn er andere modellen overwogen?

“Wel overwogen, niet gedaan. We hebben ons laten inspireren door WeTransfer, die het vooral van grote volumes moet hebben. Zij versturen 70 miljoen bestanden maandelijks. We streven naar 1 miljoen leden, maar dan moet je de drempel laag houden.”

Waarom die naam WeTransfer, per slot van rekening hebben beide diensten geen raakvlakken.

“Richard Branson heeft ook meerdere activiteiten onder de noemer Virgin. B2C heeft enorme vlucht genomen, wij willen B2B op het niveau van B2C brengen en daar moet je in je marketing rekening mee houden. Vandaar wij in de naam refereren aan WeTransfer. Het gemeenschapsgevoel is ook van belang.

“Een Philips gaat niet zomaar met een onduidelijke handelaar in zee. Dat is ook de reden dat veel marktplaatsen niet werken. Er is geen vertrouwen. Bij ons krijg je op basis van uiteenlopende variabelen een betrouwbaarheidsscore, WeMarket Karma. We kijken hoe je je gedraagt op de marktplaats. Door deze zelfregulerende controle wordt het makkelijker om zaken te doen.”

Doen jullie voorlopig alles vanuit Nederland?

“We gaan vrij snel internationale kantoren openen, ook om regionaal ondersteuning te bieden. We beginnen volgend jaar in de VS en Azië zal snel volgen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond