Deel dit artikel
-

@Home laat klanten eigen tv-zender vullen

Internetprovider @Home lanceert in oktober een digitale tv-zender met daarop filmpjes die internetters zelf maakten, via een YouTube-achtige site opstuurden en door anderen als 'tv-waardig' worden bestempeld. National Geographic en Talentenbeurs.nl zijn de eerste bedrijven die met het crossmediale platform willen experimenteren. De crossmedialiteit toont tevens de grenzen van wat wettelijk wel en niet mag in commerciële zin.

Op 7 september lanceert Essent-dochter @Home de site Zizone.tv, een webstek waar internetters hun zelf geschoten filmpjes naartoe kunnen uploaden. De site is in grote lijnen te vergelijken met KPN's Shoobidoo.nl en buitenlandse initiatieven als YouTube en Google Video. Particuliere filmmakers wordt gevraagd hun beste werk te uploaden. Anderen kunnen er reacties op en beoordelingen over geven. Het verschil tussen Zizone en de andere sites is dat de filmpjes met de meeste Zizone-stemmen op tv uitgezonden zullen worden op TV Digitaal, het basispakket digitale televisie van Essent.

De site is ontwikkeld door videobedrijf Brevidius, die ook voor de hosting zorgt. Samen met @Home houdt Brevidius een eindredactioneel oog in het zeil om te voorkomen dat ongepaste beelden niet op digitale televisie verschijnen. "Met Zizone op TV Digitaal moeten we gewoon voldoen aan de Mediawet. Zodra je de stap van internet naar televisie maakt, gelden er andere regels. Zo mogen we maximaal 12 procent van de zendtijd vullen met reclame. Op internet gelden dat soort grenzen niet" , zegt @Home-projectleider Eduard Coumans tegen Emerce.

De tv-zender Zizone bestaat uit carrousels van 20 minuten die worden gevuld met filmpjes van internetters. Die filmpjes mogen maximaal 5 minuten duren. Vooralsnog kunnen filmmakers enkel via het web hun beelden uploaden. Uiteindelijk, als de zender zijn eerste levensjaar overleeft, moet het ook mogelijk worden beelden via mobiele telefoons te uploaden. Voor het mobiele besturingssysteem Symbian bestaan inmiddels verscheidene programma's waarmee bellers hun filmpjes kunnen bewerken alvorens ze te versturen. Eén daarvan is Muvee.com.

Hoeveel het nieuwe digitale kanaal exact kost, houdt @Home voor zich. Coumans onderschrijft dat het om enkele tonnen gaat.

Coumans: "We zoeken samenwerking met verscheidene partijen. Talentenbeurs.nl heeft al belangstelling getoond om filmpjes van jonge talenten uit te zenden en National Geographic gaat een prijsvraag houden. De beste filmpjes rondom een nog te bepalen thema kunnen prijzen winnen. Een digitale camera bijvoorbeeld."

Het is de bedoeling dat tussen de carrousels door reclame te zien is. Aangezien @Home als netwerkbeheerder zelf geen ervaring heeft met reclameacquisitie overweegt het bedrijf een pitch uit te schrijven voor mediabureaus.

Of de zender slaagt, hangt af van de mate waarin internetters filmpjes maken en uploaden en hoeveel van de nu 200.000 digitale tv-klanten daadwerkelijk naar de beelden kijken. De digitale tv-zender Zizone moet concurreren om kijkaandacht met circa 35 andere kanalen in het basispakket. De provider gaat zijn 600.000 internetabonnees via de e-mailnieuwsbrief wijzen op het bestaan van de site. Zizone.tv heeft ook een eigen nieuwsbrief. Op de site wordt ook een aparte sectie ingericht waar internetters tips krijgen voor het maken van digitale video's.

Het is niet bekend of de zender Zizone binnenkort ook te zien zal zijn in het digitale tv-pakket van Casema. Eind vorige week werd bekend dat de investeringsbedrijven Cinven en Warburg Pincus 2,6 miljard euro op tafel leggen om Essent Kabelcom over te nemen. Het uiteindelijke doel is Essent Kabelcom en het eveneens onlangs overgenomen Casema samen te voegen met Multikabel. Daarmee ontstaat Nederlands grootste kabelbedrijf, een bedrijf met 3,3 miljoen huishoudens als klant.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jim

Het heeft meer weg van het Amerikaanse Current: http://www.current.tv

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond