Deel dit artikel
-

‘Consumentenbond verdient 4 miljoen euro met provisie prijsvergelijkingen’

De Consumentenbond verdient per jaar zo’n 4 miljoen euro aan provisie op zijn online prijsvergelijkingen. Dat schrijft De Telegraaf op basis van eigen berekeningen.

De provisieopbrengst is opmerkelijk, zo schrijft de krant, omdat de bond vaak stelling neemt tegen provisie bij andere bedrijven. De provisiewinst is in het jaarverslag verstopt onder het kopje ‘overige bedrijfsopbrengsten’. Die komen neer op 6,5 miljoen euro.

Volgens de bond is er niets mis met het verdienen aan prijsvergelijkingen. Men vraag aan elk bedrijf dezelfde provisie, namelijk dertig procent, zodat men geen prikkel heeft om een bepaalde partij te bevoordelen. De verdiensten worden gebruikt om de organisatie en de website te verbeteren.

In 2011 was er ook al kritiek op de Consumentenbond, toen de vereniging in zee ging met PrizeWize voor een overstapservice energie. De provisie bedroeg toen ongeveer 1 miljoen euro op een jaarbegroting van 36 miljoen. Concurrent EasySwiych trok toen aan de bel omdat de consument geen toegang zou hebben tot alle actietarieven.

Deel dit bericht

4 Reacties

Nils Rooijmans

worden partijen waarmee geen betaalrelatie bestaat ook opgenomen in de vergelijking?

Paul Haarman

Ikzelf heb niets tegen provisies voor uitgevers, maar vermeldt dit dan duidelijk in situaties waarbij je als gebruiker dit niet zou verwachten. Wanneer je aanbieders beoordeelt op kwaliteit en prijs moet je dat dus wel doen. En zoals Nils hierboven ook terecht opmerkt, hoe krijg je toegang tot die beoordelingen als aanbieder in een bepaalde markt? Wanneer eerst prijsafspraken gemaakt moeten worden betekent dat toch vaak dat men in hetzelfde vijvertje blijft vissen. Ik heb wel begrip voor de nieuwe rol van uitgevers waarbij content vaak gratis moet worden aangeboden en dan blijft de vraag waar het verdienmodel nog zit. De Consumentenbond heeft op dat gebied zeker een grote uitdaging in het vooruitzicht. Misschien gaan provisies wel net een stap te ver omdat het te resultaat-gebonden is. De content achter de betaalmuur plaatsen lijkt me in dit geval de beste oplossing.

Robert

Grappig…Op Facebook profileert De Consumentenbond zich als non-profitorganisatie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond