Deel dit artikel
-

Google boekt recordomzet, beleggers ontevreden

Google noteert over het vierde kwartaal van 2014 een omzet van 18,1 miljard dollar en een winst 4,8 miljard. Niet eerder investeerde het meer in de bouw van datacentra. Beleggers zijn toch niet blij.

De omzet steeg met vijftien procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013. De nettowinst pluste ook met bijna anderhalf miljard dollar. Niettemin was de netto-omzet 110 miljoen dollar lager dan analisten verwachtten en de winst per aandeel twintig cent lager.

Het aandeel Google stond in de handel nabeurs even bijna drie procent lager.

De omzet opgedeeld naar bron:

  • Eigen sites (reclame): 12,4 miljard dollar (+18%)
  • Derde sites (reclame): 3,7 miljard (+6%)
  • Andere bronnen: 2 miljard (+19%)

Opvallend is dat internetters minder zijn gaan klikken op advertenties die op derde sites worden vertoond. Het aantal kliks op reclames uit het AdSense- en AdMob-programma daalde met elf procent ten opzichte van vorig jaar. Reclamekliks op Googles eigen sites, zoals YouTube, Search en Finance, groeiden in aantal met 25 procent. AdMob is Googles mobiele reclamenetwerk.

De post ‘Andere omzetbronnen’ bestaat onder meer uit inkomsten uit Google Play, abonnementen op Apps en bijvoorbeeld gebruikers die extra opslagruimte bijkopen. Deze post is nu goed voor elf procent van de omzet.

Google blijft fors investeren in de uitbouw van zijn infrastructuur. Daar vallen behalve de aanleg van glasvezelverbindingen naar bedrijven en huizen in Amerika ook de bouw van datacentra onder.

Niet eerder in zijn verleden stak Google zoveel geld in kapitaal als in het afgelopen kwartaal: 3,6 miljard dollar. Dat is zestig procent meer dan vorig jaar en bijna 3,5 keer meer dan eind 2012. Twintig procent van de omzet werd in het vierde kwartaal in nieuw kapitaal geïnvesteerd.

Deel dit bericht

7 Reacties

philippe

Ik denk dat de beleggers zich vooral zorgen maken over de onstuitbare opmars van Facebook.

Hans van Schip

@ Philippe Volgens mij is de opmars van Facebook momenteel, alle berichten wereldwijd volgend, eerder aan het afbrokkelen dus dat zal het niet zijn. Beleggers zijn wat dat betreft ondoorgrondelijk.

Zelf denk ik dat het bouwen aan eigen bedrijf ipv uitbreiden en acquisitie, iets wat beleggers graag zien, de reden.

Nu je er toch over begon, ben ik wel beniewd waarom jij denkt dat Facebook blijft groeien terwijl de berichten toch anders laten zien. Gisteren nog maakte Facebook bekend dat zij bijv. veel tieners(de toekomst toch) verliezen aan andere netwerken.

Gr. Hans

Carlo

Ik sluit me bij Hans aan.
Facebook mag blij zijn dat ze Instagram en Whatsapp hebben.
Relevantie voor de eindgebruiker bij FB lijkt helemaal zoek.

Martijn Dirkx

“Opvallend is dat internetters minder zijn gaan klikken op advertenties die op derde sites worden vertoond.” Is bekend in hoeverre dat te maken kan hebben met de toename van adblockers?

Paul Haarman

Inderdaad Martijn, goede opmerking. Ad blockers kunnen een reden zijn, maar het zou me ook niet verbazen dat enkele zoekmachine updates hier aan ten grondslag liggen. De echte Made for AdSense sites zijn de laatste tijd verder naar achteren gedrukt. Zo zou Google daarmee een beetje in eigen vlees snijden, wat ik overigens wel kan begrijpen.

Bob

“Is bekend in hoeverre dat te maken kan hebben met de toename van adblockers?”

Adblockers werken voor alle advertenties -op advertenties binnen en buiten- het eigen netwerk van Google, adblockers hebben er in dit geval dus niets mee te maken.

Erwin Boogert

Martijn, Paul, Bob, Google geeft een andere verklaring voor de daling. Uit de toelichting aan de financiële markt:

“(…) As a reminder, our network business includes really two types of businesses with different growth profiles, our legacy AdSense business, particularly AdSense for search, where we’ve continued to make policy changes for the benefit of our user experience, but which has negatively impacted the growth in clicks specifically. Our clean-up efforts have resulted in fewer clicks, but also higher CPCs (…) Our monetization metrics continued to be impacted by a number of factors. They include geographic mix, device mix, property mix, FX, as well as ongoing product and policy changes. (…)”

Antwoord: Veranderingen in het beleid (en product). Daling is van tijdelijke aard. Geen woord over adblockers.

Als er een AdSense-specialist meeleest: Waar gaat dit precies over?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond