Deel dit artikel
-

‘Google op het punt de hotelmarkt te ontwrichten’

Google zou eind dit jaar diensten gaan aanbieden waardoor hotelketens via Google Hotel Finder beter kamers kunnen gaan verhuren dan via online reisbureaus.

In samenwerking met de hotelketens zou Google informatie uit loyalty- en klantenprogramma’s gaan bekijken om ingelogde gebruikers van Hotel Finder betere aanbiedingen te kunnen doen dan de reguliere online reisbureaus.

Het vooralsnog naamloze product, beschreven in een onderzoeksrapport van Evercore (PDF), kijk bijvoorbeeld in Gmail bij welke klantenprogramma’s iemand lid is. Er kan eventueel ook worden gekeken andere loyaltyprogramma’s om combinaties te maken. Google zoekt voor ingelogde gebruikers vervolgens naar de beste deals. Hotels zouden hun CRM-data kunnen inzetten voor targeting van advertenties in Hotel Finder. Dat is vergelijkbaar met de ‘custom audiences’ bij Facebookreclame.

Evercore: “We zien het begin van een natuurlijke evolutie van de reismerken als een industrie om de ‘captive demand channels’ te integreren in het bredere pakket van Search, Social en andere opkomende kanalen.”

Door direct met Google te werken kunnen de ketens zich direct nestelen in diensten als Gmail, Google Now, Maps en Wallet. Voor hun online marketing van de directe verkoopkanalen kunnen ze terecht bij één loket. Momenteel is het nog zo dat hotelboekers tot twee dozijn sites bezoeken in een uur om een kamer te boeken. Google is voor tien à twintig procent de verkeersbron hierbij.

De zoeker wil zijn belang hierin vergroten met de ‘fullservice-propositie’, beschrijft Skift.

Het voordeel voor de reiziger is dat hij al zijn reis- en verblijfinformatie in Google Now getoond krijgt en niet zijn Googlewereld hoeft te verlaten.

Foto: Robert Bejil (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond