Deel dit artikel
-

Helft van het MKB loopt digitaal schromelijk achter

Een kwart van de kleinere bedrijven in het MKB heeft een website die ouder is dan vier jaar. En 28 procent heeft helemaal geen website. DTG, voorheen De Telefoongids, signaleert dat deze digitale verstekelingen omzetpotentieel links laten liggen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat DTG ieder half jaar door TNS Nipo laat uitvoeren. De resultaten daarvan worden vanochtend voor het eerst gepubliceerd. Die zijn nog net niet schokkend, maar voor een land dat zich als kenniseconomie en online voorloper profileert zit er nogal groot gat tussen voor- en achterhoede.

De helft van de respondenten heeft of een erg oude website of helemaal geen. Mocht er al sprake zijn van e-commerce, dan is die winkel ingericht naar de maatstaven van 2008. En de kans is aanzienlijk dat vrijwel geen van die sites is geoptimaliseerd voor mobiele dragers. Tegenwoordig komt gemiddeld toch zeker twintig procent van het bezoekersverkeer via telefoons en tablets.

Het geschetste beeld strookt met de bevindingen van de lokale Amsterdamse zoekmachine voor (fysieke) winkels Voradius. Dat meldde dat, gekeken naar de lokale detailhandel, tweederde van de winkeliers geen webshop heeft.

DTG vroeg ook naar de online intenties van de MKB’ers. Van hen zegt 37 procent te willen investeren in een nieuwe website. Ergens binnen nu en twee jaar.

De MKB Online Monitor wordt vanaf nu ieder half jaar gepubliceerd. Daarmee hoopt de uitgever trends te kunnen tonen over de ontwikkeling in mentaliteit en activiteit van de Nederlandse kleinere ondernemer. De bevraagden zijn doorgaans ondernemers bij bedrijven tussen de een en tien man, werkzaam in de bouw, detailhandel, zorg, groothandel, horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek.

Foto: Etienne Gerard (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Pim

En laat DTG nou toevallig websites en diensten voor het MKB leveren. Kom op jongens, beetje doorgestoken kaart dit!

Tony de Bree

De meeste websites van bv grote banken en verzekeringsmaatschappijen zijn evenmin mobile-ready/mobile responsive zonder app. Dus er is nog veel werk aan de winkel voor een optimale mobile customer experience.

Tony
Twitter: @dagboekbankier & @tonydebree

Remy Steijger

Dat geldt overigens ook voor deze Emerce website.

Paul Haarman

De kern van dit artikel strookt inderdaad met mijn ervaringen. De conclusie is echter anders. Feit is dat de meeste websites van het MKB niet geoptimaliseerd zijn en dat men veel te weinig aandacht heeft voor de online strategie. Daar laat men inderdaad zeer vele kansen liggen. De oplossing ligt vaak echter niet in een nieuwe website. Meestal is dat niet nodig. Het gaat erom meer te halen uit de bestaande website. Aan de andere kant komen wij ook websites tegen die inderdaad verouderd zijn en niet aangepast kunnen worden, daar moet inderdaad wel gedacht worden aan een nieuwe website. Belangrijkste is echter dat men echt tijd en energie investeert in een online strategie.

Jeroen Smit

Gaat volgens mij niet over een nieuwe of oude website, maar wat erop staat. Komt het onderscheidende vermogen van de MKBer wel duidelijk over op de bezoeker.
Responsive Design is dan een hele mooie extra. Maar slechte content in een responsive design blijft een slechte site.

Boudewijn Broekhuijse

Marketing / e-commerce is vaak geen topprioriteit van ondernemers in dit segment. Dat wordt dan ook vaak uitbesteedt aan de secretaresse of een stagiair. Basisvraag die ondernemers zich zouden moeten stellen is: Wat doen we ook al weer, voor wie en waar vinden we die? Klakkeloos investeren in een nieuwe website is dus niet aan te raden. Het moet worden gerechtvaardigd door inzicht en een horizon.

Er ontbreekt meestal iedere vorm van inzicht in de online (of marketing in het algemeen) resultaten waardoor er eigenlijk niets zinnigs over te zeggen is. Erger is dat er nauwelijks doelstellingen worden gesteld aan deze voor een bedrijf cruciale onderwerpen. Zonder doelstelling is elke vorm van (online) communiceren schieten met hagel en vaak nutteloos. Ondernemers moeten nut en noodzaak inzien en dat moeten ze dan ook kapitaliseren. Dus stel vast wat je wil bereiken, met welke producten of diensten en vooral voor welke doelgroep die bedoeld zijn. Mijn stelregel is overigens meestal; Als het beste resultaat bereikt wordt door met een klapbord door de Hoofdstraat te lopen, dan moet je dat doen. Denk middelenvrij.

En als je dan toch online actief bent of dit (om de juiste redenen) wil uitbreiden, stel dan doelen en schep de voorwaarden om die te bereiken, meet de resultaten minutieus én pas zaken aan op basis hiervan. Dat geldt dus voor alle vormen van marketing die je als bedrijf kunt verzinnen.

Een ander fenomeen dat meespeelt (maar dat is bij grotere bedrijven vaak niet anders) is de bedrijfsblindheid. Men ziet niet meer wat er buiten gebeurt en heeft te weinig inzicht in hoe de eigen organisatie hierop kan inspelen, digitaal en analoog.

When youre inside the bottle, it is hard to read the label!

maar ook

Bad beer in a new bottle still tastes like bad beer.

Edwin Vlems

Aangezien Google (statische) websites steeds minder interessant vindt en vooral kijkt hoe online actief je bent, kunnen MKB’ers deze fase van het internet gewoon overslaan. De wet van de remmende voorsprong heet dat…

Juriaan

Inderdaad Emerce, wanneer wordt jullie website nou eens responsive? Of minimaal mobile friendly? Echt een gemiste kans, ik denk dat veel mensen jullie website mobiel (willen) lezen en/of jullie volgen via Facebook e.d. Klik je nu op je mobiel door vanuit Facebook krijg je de gewone site die heel slecht leesbaar is op bijvoorbeeldeen iPhone5.

Gijs Vroom

@Juriaan: Helemaal gelijk, we werken eraan. Staan eerst nog wat andere dingen op de lijst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond