Deel dit artikel
-

Klanten WPP gaven 5 miljard uit bij Google en Facebook

Klanten van communicatieconcern WPP gaven in 2015 anderhalf miljard dollar meer uit bij Facebook en Google dan het jaar ervoor. Alleen die twee grootste ontvangers van reclame-euro’s la waren vorig jaar goed voor vijf miljard dollar ingezet mediabudget.

Dat vertelde WPP-baas Martin Sorrell afgelopen week aan Business Insider. Vorig jaar deelde de Engelsman deze cijfers ook, waardoor een simpele vergelijking mogelijk is.

Facebook zag het totaal aan van WPP-klanten ontvangen mediabudget met 56 procent stijgen tot een miljard dollar. Dit grote groeicijfer is niet helemaal verrassend als de openstelling van Instagram als reclameplatform wordt meegerekend. Dat heeft, zo melden verschillende partijen, een behoorlijke impact. De fotosite is een populaire bestemming.

Een andere fotosite die geen geautomatiseerd reclameplatform heeft, blijft qua commerciële ontwikkeling dan ook danig achter. Over Snapchat geeft Sorrell niet eens concrete cijfers, maar het totaalbedrag dat daar via hem landt zal niet veel meer dan enkele tientallen miljoen dollars zijn.

Verdeling aan de top:

  • Google – 4 miljard (2014: 2,9 miljard, +38%)
  • Facebook – 1 miljard (2014: 640 miljoen; +56%)
  • Yahoo – 400 miljoen dollar (amper tot geen groei)

WPP is een bureaunetwerk waar bedrijven als Ogilvy, JWT, TNS, GroupM en Reddion toe behoren. In Nederland kocht WPP via dochter GroupM afgelopen zomer onlinemarketingspecialist Greenhouse Group.

Foto: Jens Karlsson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond