Deel dit artikel
-

Markt voedsel thuisbezorgen groter dan miljard euro

De markt voor eten aan huis bezorgen is in een paar jaar tijd verdubbeld tot meer dan een miljard euro.

Foodservice Instituut (FSIN) rekent van alle vormen van thuisbezorgen uit hoeveel geld erin omgaat. Dat varieert van maaltijden voor senioren tot rijdende supermarkten en van pizzakoeriers tot bezorgers van diepvriesmaaltijden.

Een aanzienlijk deel van de bestellingen vindt plaats via internet, aldus het instituut, maar niet alle. Zo is er in de berekeningen geen rekening gehouden met de pick-up-bestellingen bij bijvoorbeeld AH, jumbo en Emté.

FSIN-directeur Jan-Willem Grievink: “Relatief nieuw is dat cafetaria’s op grote schaal friet en snacks bezorgen. Dat is echt iets van de laatste een tot twee jaar. Door royalere openingstijden van supermarkten en andere alternatieven loopt hun afhaalomzet terug. De cafetaria zoekt dus wegen om dit verlies goed te maken. Stormachtige nieuwkomers op de markt zijn verder abonnementssystemen zoals HelloFresh en de bezorging van webbestellingen door supermarkten en andere foodretailers.”

Winkels als Zooplus en Wijnvoordeel kunnen zich als nichespeler gaan opwerpen als concurrent voor de supermarkten. Zij hebben een breder en dieper assortiment dan de supermarkt en zijn daarom aantrekkelijk voor de consument.

Grievink signaleert ook dat thuisbezorgen duur is en niet veel partijen dat rendabel krijgen. Per order leggen ze er geld op toe.

Foto: Christian Schnettelker (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond