Deel dit artikel
-

Nederlander geeft 14 miljard uit aan e-commerce

De Nederlandse consument gaf vorig jaar voor 13,96 miljard euro uit bij webwinkels. De verhouding tussen producten en diensten is fifty-fifty en drie procent van de uitgaven kwam in het buitenland terecht, overwegend in China.

Dat blijkt uit het jaaroverzicht van digitale consumentenuitgaven zoals onderzocht door GfK voor Thuiswinkel.org.

Onderzoeker Gino Thuij, aanstaande donderdag spreker op Emerce eRetail in Bussum, rekende uit dat er in 2014 127 miljoen aankopen via het internet werden gedaan. Dat staat gelijk aan 6 procent van alle aankopen die binnen de totale markt zijn gedaan. Gekeken naar de verkoopcijfers gaat 7,6 procent van de consumentenbestedingen via internet.

“De zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 online uitgeven aan de aankoop van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, vertegenwoordigt 10,2 procent van de totale bestedingen aan productaankopen. Als het gaat om de aankoop van diensten, zoals reizen en verzekeringen, is een ander beeld vast te stellen: twee derde van alle bestedingen aan aankopen van diensten komt voort uit het online kanaal. In totaal is hiermee 17,6 procent van alle bestedingen binnen de totale markt afkomstig uit het online kanaal”, aldus Thuiswinkel.org.

Verder keek Thuij buitenlands bestedingsgedrag van de Nederlander. Het blijkt dat we de meeste buitenlandse aankopen doen in Duitsland en in China. In totaal gaat het om 390 miljoen euro, oftewel drie procent van het totaal. De belangrijkste marktsegmenten zijn vliegtickets en accommodaties (132 miljoen euro), IT (42 miljoen euro) en kleding ( 31 miljoen euro).

“Vooral Chinese en Duitse webwinkels zijn populair: 23 procent van de Cross Border omzet gaat naar Chinese webwinkels en 18 procent naar Duitse webwinkels.“

Foto: drflint (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Dick

Even snel gerekend; in 2013 was het €10,6 miljard (+8,5%), in 2014 dus €14 miljard, dat is een behoorlijke stijging van 32%.
Met een online ad spend van €1,255 miljard in 2013 en €1,401 miljard in 2014 zal dat wel mee hebben geholpen maar er mag toch gezegd worden dat het lijkt alsof advertising/marketing een flinke efficiëntieslag heeft gemaakt in veel branches. Ik vermoed dat marketing automation zoals 1-op-1 personalisatie door data management er veel mee te maken heeft. Immers, na de klik kan, en moet, er meer uit de interactie met je consument gehaald worden.

Deoorbel

Ik denk dat we de komende tijd zullen zien dat crossborder zeer sterk toe gaat nemen. Waarbij ik met name denk aan Aziatische site’s die tegen een fractie van de prijs kunnen leveren. Echter niet gebonden zijn aan europeese richtlijnen (14 retour, kwaliteit etc etc.) Hierdoor zal de import en groothandels markt ook sterk veranderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond