Deel dit artikel
-

Real time inzicht bij bedrijven ontbreekt

Maar 4 procent van de door IT-dienstverlener Sogeti ondervraagde Nederlandse organisaties heeft real time inzicht in hun dagelijkse operaties. 23 procent heeft dat binnen een dag, 18 procent binnen een week en bij 22 procent duurt dat nog altijd langer dan een maand.

Nog altijd gebruikt het overgrote merendeel (71 procent) Business Intelligence voor financieel management. Een op de vijf  zet BI in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten. De respondenten verwachten dat dit in de toekomst veel meer gaat worden: een groei van 22 naar 41 procent.

Het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten wordt gezien als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van Business Intelligence. Volgens de respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd. Diverse partijen ontwikkelen in hoog tempo realtime analytics

Volgens Michiel Boreel, Chief Technology Officer (CTO) van Sogeti, moet BI af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant.

Microsoft is een van de grotere spelers die recentelijk nieuwe diensten voor real time analytics aankondigden. Azure Stream Analytics kan vanuit de cloud grote hoeveelheden data analyseren, zelfs van sensoren en apparaten. Microsoft noemt fraudedetectie, identiteitsherkenning en aandelenhandel als potentiële markten.

Voor het onderzoek (pdf) werden 132 respondenten ondervraagd werkzaam bij onder andere de overheid, financiële sector, zorg, zakelijke dienstverlening, logistiek, energiesector, telecommunicatie en media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond