Deel dit artikel
-

Rekenende consument dupeert mobiele aanbieders

De Nederlandse consument draait ieder dubbeltje van zijn telefoonrekening twee keer om. Mobiele aanbieders merken dat duidelijk en zien hun kwartaalomzet weer dalen, met bijna tien procent.

Dat laten nieuwe marktcijfers van onderzoeker TelecomPaper zijn. De cijfers werden net gepubliceerd en laten zien dat KPN, T-Mobile, Vodafone en de tientallen operators op hun netwerken een omzetdaling van 8,2 procent laten zien ten opzichte van een jaar geleden.

Vorig jaar was er ook al sprake van een behoorlijke daling: zeven procent.

Volgens Telecom Paper is de reden voor deze negatieve ontwikkeling eenvoudig. De algemene economie valt tegen, meer klanten kiezen voor goedkopere SIM-only producten en er wordt minder buiten de bundels gebeld.

Bijna de helft van de omzet – 44,8 procent – wordt toegewezen aan niet-spraakgerelateerde diensten als mobiel internet en sms.

Ten opzichte van het eerste kwartaal steeg de sectoromzet met 1,4 procent. Die kwam uit op 1,27 miljard. Voor heel 2014 houdt de onderzoeker rekening met een omzetdaling van zeven procent tot vijf miljard euro. De jaren tot en met 2018 zullen naar verwachting een gemiddelde omzetkrimp laten zien van 2,8 procent.

De ontwikkelingen per operator op een totaal aantal actieve SIM-kaarten van 20,4 miljoen (-0,4 procent):

  • KPN: – 1,7 procent marktaandeel
  • T-Mobile: +0,8 procent
  • Vodafone: +1,1 procent

Foot: Nicko Gibson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond