Deel dit artikel
-

Sanoma krabbelt overeind

Het gaat weer wat beter met uitgever Sanoma, mede dankzij een autonome omzetgroei van 2,6 procent in Nederland en België. Het moederbedrijf van SBS en Nu.nl heeft in Nederland in het tweede kwartaal ruim 200 miljoen euro omzet gegenereerd.

De totale omzet was wel lager dan vorig jaar, maar dat komt door de verkoop van Belgische tijdschrifttitels. Door kostenbesparingen steeg het bedrijfsresultaat van de Nederlands-Belgische tak met 9 procent naar 29,6 miljoen euro.

Toch is er ook wel reden tot zorg. De totale digitale omzet in Nederland ging omlaag, van 83,9 miljoen euro naar 82,3 miljoen. Print daalde in omzet van 109,4 miljoen naar 92,1 miljoen. De advertentieverkoop – iets minder dan de helft van de omzet – nam met 5,9 procent af. Tv bleef ook achter nu de kijktijd afneemt. Het Europees voetbal was daarvan de belangrijkste oorzaak.

Voor de totale groep, inclusief de Finse activiteiten, komt de netto-omzet uit op 802,9 miljoen euro, lager dan vorig jaar.

Sanoma had eerder deze maand al aangegeven dat 2016 zich gunstiger zal ontwikkelen dan 2015. Dat jaar namen de opbrengsten (gecorrigeerd voor de verkoop van bedrijfsonderdelen) met 3,4 procent af.

Op foto: CEO Susan Duinhoven

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond