Deel dit artikel
-

Sterke relatie tussen Twitter en tv vooral dankzij ‘ambassadeurs’

Er is een sterke relatie tussen tweets en televisiebereik. Programma’s die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel tweets. Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en SPOT ( Marketingcentrum van Nederlandse TV zenders) naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse televisieprogramma’s.

Die relatie is op zich niet verrassend en is vaker aangetoond. Wel is bij de recente metingen een groep Twitteraccounts waargenomen die telkens zorgt voor een toename van het aantal tweets. Deze groep ambassadeurs bestaat onder andere uit fansites, bekende Nederlanders en officiële Twitteraccounts van de betreffende programma’s. Acht procent van het totale aantal tweets over deze programma’s komt van deze ambassadeurs. Over 76 procent van de geselecteerde programma’s heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd.

Gebeurt er iets in een televisieprogramma, dan is dit van invloed op het aantal tweets. Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen. De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre, waarbij sport en amusementsprogramma’s de lijst aanvoeren.

Televisieprogramma’s hebben in het algemeen een aanzienlijk bereik op Twitter: het aantal personen dat tegelijk met het kijken naar het televisieprogramma ook de ontwikkelingen over dit programma op Twitter volgt, loopt op tot 15 procent van het totale kijkerspubliek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond