Deel dit artikel
-

Upcoming.nl: Nieuwe app, verkeer verdubbelt

Toen Upcoming.nl van TMG zijn iOS-app uitbracht verdubbelde het verkeer onmiddelijk. Nu zijn de Androidgebruikers aan de beurt om zich onderweg te kunnen laven aan lol, leedvermaak en andere opmerkelijkheden uit de sferen van social media.

‘De dertien domste statusupdates van de maand’ is zomaar een typisch voorbeeld van het soort berichten dan op Upcoming.nl is te vinden. Hij werd gemaakt met behulp van technologie van Hyves, maar draait sinds februari zelfstandig. In juni werd een bezoekersrecord gebroken, met 450.000 unieke bezoekers die op het web en via mobiel langskwamen om te lachen, gniffelen of hoofdschudden.

“De traffic verdubbelde toen we in mei de iOS-app uitbrachten”, zegt Maarten Naaijkens van Telegraaf Media Groep. “Aangezien er meer Androidtoestellen in Nederland zijn, verwacht ik wel wat van deze release.”

De iOS-app draait nu op vijftienduizend iPhones en iPads. De helft daarvan staat te boek als actief gebruiker. Dat lijkt niet veel, maar Naaijkens zegt dat de kracht vooral in de viraliteit van de berichten zit. Een item dat eenmaal vanuit een mobiele drager wordt gedeeld kan keer op keer blijvend worden gedeeld. “Mobiele gebruikers hebben de app gedurende drie minuten open. Ze lezen gemiddeld 6,5 pagina per sessie. Dat vind ik veel.”

Upcoming moet zich aan de TMG-directie nog bewijzen als een blijvertje, maar de eerste resultaten vallen niet tegen. Uiteindelijk moet de titel zich financieel kunnen bedruipen met reclame-inkomsten. Er komen geen platte banners in, maar vormen van ‘native advertising’. Dat is reclame die nauw aansluit op de redactionele omgeving. Vodafone is de eerste die zich hierin mengt. Naaijkens sluit binnenkort nog een aantal bedrijven aan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond