Deel dit artikel
-

VakantieVeilingen.nl met stille trom uit Duitsland

Het model van VakantieVeilingen.nl slaat niet aan in Duitsland. Zo’n dertig man is ontslagen bij Aladoo.de en de operationele activiteiten zijn naar Nederland gehaald.

Dat bevestigt moederbedrijf Emesa aan Emerce. Na drie jaar activiteit aan de andere kant van de grens is besloten om de activiteiten op een lager pitje te zeggen.

De officiële verklaring luidt: “Emesa Nederland B.V. heeft besloten om de operationele activiteiten van Aladoo.de per 31 maart 2014 te verhuizen van Berlijn naar Amsterdam. De reden hiervoor is dat het veilingmodel in Duitsland niet zo succesvol is gebleken als dat in Nederland wel het geval is. De bestaande veilingen op Aladoo.de blijven doorlopen en de Duitse klantenservice blijft beschikbaar.”

Ook de digitale activiteiten gaan vooralsnog voort. Bezoekers van de site wordt nog gevraagd of ze interesse in triptips of -aanbiedingen hebben.

Directeur Marc Muller was kort voor publicatie nog niet in de gelegenheid commentaar te geven.

Ook een extra marketingimpuls van miljoenen euro’s afgelopen najaar heeft niet het succes in Duitsland kunnen kopen waar Emesa op gehoopt en gerekend had. De conclusie luidt nu dat het veilingmodel voor tripjes bij de oosterburen niet werkt.

Foto: Anca Pandrea (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Lederhose

Mit dem Schwanz zwischen den Beinen wieder nach Hause! Wuf Wuf. Wo sind meinen Millionen hin?

Haha

Nederlanders hebben gewoon geen enkele affiniteit met Duitsland, en ze kunnen dan ook beter wegblijven. Zolang Duitsers in Nederland op grote schaal gediscrimineerd worden en men Duitse cultuur negatief bekijkt, zal men op zakelijk vlak oo in Duitsland geen ecte successen boeken. Ga maar lekker terug naar je eigen land. Leer de Duitse taal eens fatsoenlijk. En probeer eens te snappen dat Duitsers niet zo gierig zijn als Nederlanders. We hoeven geen goedkope vakanties, we gaan voor kwaliteit.

De liefste

Wat is er mis met het verkopen van komkommers en tomaten? Nederland – de groentetuin van Duitsland. Prima toch? Meer moet je niet willen, als je het niet kunt. Dat zie je al aan de Philips-producten die bij lange na niet de kwaliteit halen van een Miele of Siemens. Ik zie ook geen enkel dienstverlenend Nederlands bedrijf dat met succes de Duitse markt zou hebben veroverd. Zelfs de meest voor de hand liggende activiteiten – zoals het bouwen van huizen aan de Duitse kant van de grens, lukt de Nederlanders niet. Terwijl wij de vrijstaande huizen met honderden tegelijk neerzetten en open staan voor Nederlandse vaklieden. Want huizen bouwen, timmerwerk, pleisterwerk, sanitair, noem maar op – dat kunnen Nederlanders prima. Toch durven juist deze mensen, die hier bergen van goud zouden kunnen verdienen, niet de grens over. Ze komen alleen maar de grens over om bij onze benzinestations te tanken en om boodschappen te doen in onze supermarkten. Of om de Autobahnen te gebruiken om door te rijden naar Oostenrijk. Foutje van Den Haag. Te weinig oog voor technische innovaties en wetenschap, waarmee je kunt concurreren binnen Europa. Weinig oog voor kansen, die nu in het grensgebied blijven liggen. En Nederlandse accijns op brandstof etc dermate verhogen dat Nederlanders massaal in Duitsland tanken en boodschappen doen. En tegelijkertijd het vak Duits in scholen min of meer afschaffen. Eerst uithollen met de keuze van of luister- en spreekvaardigheid of lees- en schrijfvaardigheid. En vervolgens het vak uit het eindexamenpakket halen voor vwo. Een blinde kan voorspellen, dat Nederland de komende jaren enorm de mist in zal gaan. Want 70 procent van de export gaat naar Duitsland. Maar we kunnen komkommers en tomaten ook in Spanje kopen, hoor.

francien

Dan verwacht je toch dat Frank Botman Marc Muller zal aanspreken op zijn niet functioneren.

@ francien

Beste Francien, de gehele formule past niet bij de Duitse cultuur. Duitsers veilen goederen haast uitsluitend op ebay.de Dit geldt echter niet voor vakanties. Volgens mij is er gewoon geen goed marktonderzoek verricht van te voren. Duitsers houden van individuele vakanties en individuele producten, en die mogen best ietsjes duurder zijn. Waar Nederlanders massaal dezelfde producten kopen (Ikea, Intratuin, Hema) en wellicht ook in grote getallen kiezen voor een veiling van vakanties, hebben Duitse consumenten andere verwachtingen. Het zelf uitzoeken van een leuke bestemming is volgens mij belangrijker voor Duitsers dan het idee dat je een koopje hebt gemaakt.

Wat ik zo schrijnend vind is dat veel hoog gekwalificeerde Duitse werknemers in Nederland niet aan de bak kunnen komen, terwijl ze een brug zouden kunnen vormen tussen de verschillende mentaliteiten. Mijn ervaring bij een Nederlandse onderneming was dat er in het bijzijn van onze Duitse klanten grappen werden gemaakt over “moffen” – uiteraard in het Nederlands. Mijn inbreng over hoe je met Duitse zakenrelaties het beste om zou kunnen gaan, werd nauwelijks gewaardeerd. Uiteraard raakten we die grote Duitse klant (een multinational) kwijt. Nu woon en werk ik met veel plezier weer in Duitsland. Het is wel jammer.

Ruurd van der Weide

Wat een genante reacties bij dit artikel. Wij hebben al meerdere Nederlandse ondernemingen succesvol naar Duitsland begeleid. Geen probleem. Het is cruciaal dat je goed voorbereid aan de slag gaat. De Duitse cultuur en omgangsvormen zijn anders, daar moet je dus veel aandacht aan besteden. Maar je kunt als Nederlandse onderneming echt wel slagen in Duitsland.

De andere reageerders wil ik graag even wijzen op het feit dat Duitsland ook het land is van Aldi, Lidl, Mediamarkt, Zalando en waar Amazon heel erg groot kon worden. Nou niet echt het voorbeeld van originaliteit en kwaliteit. Bovendien zijn concepten als dailydeals, citydeals en Groupon hier wel erg aangeslagen. Om nou direct te concluderen dat Duitsers alleen maar voor kwaliteit gaan, gaat me dus iets te ver.

Waarom vakantieveilingen in Duitsland niet is geslaagd kan ik zo 1-2-3 niet zeggen. Wel jammer dat het niet is gelukt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond