Deel dit artikel
-

Werknemers omarmen digitale technologieën sneller dan werkgevers

Europese medewerkers zijn optimistisch over de effecten van digitale technologieën, terwijl hun werkgevers nog aarzelen bij de implementatie van digitale businessmodellen. Bovendien denken veel meer medewerkers dat digitale technologieën hun werkende leven zal verbeteren, in plaats van verslechteren. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het onderzoek dat Accenture Strategy deed onder 2.500 werknemers en 500 topmanagers in de Europese Unie (EU).

57 procent van de respondenten denkt dat digitale technologieën zoals robots, mobiele apps, data-analytics en kunstmatige intelligentie hun werkomgeving zullen verbeteren. Slechts acht procent verwacht juist negatieve effecten. De helft van de Europese werknemers is er ook van overtuigd dat digitale technologie hun vooruitzicht op werk positief beïnvloedt. 12 procent verwacht eerder een verslechtering.

De meerderheid van de topmanagers in de EU herkent het optimisme van medewerkers over de digitale werkomgeving. Bijna de helft (48 procent) zegt een digitale strategie voor talentontwikkeling te hebben, maar dat het vertrouwen om deze concreet toe te passen, ontbreekt. Slechts 34 procent denkt goed voorbereid te zijn op de werving van deze talenten en vaardigheden.

Tegelijkertijd erkennen negen van de tien leiders dat het belangrijk is om het personeelsbestand nu op de digitale transformatie voor te bereiden. Slechts 34 procent denkt ook echt klaar te zijn om de vereiste mix van vaardigheden en functies van medewerkers daadwerkelijk aan te passen aan de eisen van de digitalisering.

Het gebrek aan vertrouwen bij de topmanagers in de EU weerspiegelt de bredere problemen met de ontwikkeling van de juiste digitale strategieën, stelt Accenture. Hoewel 77 procent verwacht binnen drie jaar een digitaal bedrijf te zijn, heeft 55 procent nog geen digitale strategie die de algemene bedrijfsstrategie ondersteunt. De meeste bedrijven wachten af in plaats van het opstarten van de eerste digitale bewegingen in hun sector. 61 procent wil geen digitale leider zijn en wacht op de verdere ontwikkeling van digitale concepten door anderen. Zij kiezen voor de strategie van de ‘fast follower’.

Europese werknemers zetten hun enthousiasme voor digitale technologieën ook om in daden. 62 procent onderzoekt welke vaardigheden hiervoor nodig zijn en 64 procent geeft aan nieuwe tools te gebruiken en vaardigheden proactief te ontwikkelen. Ondanks dit optimisme is het wel belangrijk dat hun managers alert zijn op de bekende bezwaren tegen een digitale werkomgeving.

De grootste zorg van medewerkers is het bijhouden van nieuwe technologieën die noodzakelijk zijn om effectief te blijven (78 procent). 76 procent is bezorgd dat werkgevers technologie inzetten om elke stap die ze zetten te volgen. Bovendien maakt 70 procent zich zorgen dat werken op afstand de teamgeest aantast.

Jonge, goed opgeleide en mensen met hogere functies staan positiever tegenover digitale technologieën in hun werkomgeving. Zo blijkt uit het onderzoek dat 69 procent van de 18- tot 34-jarigen denkt dat technologie hun werkbeleving verbetert. Voor de groep ouder dan 45 jaar is dat 53 procent. De groep van 45+ is vooral bezorgd dat robots hun werk overnemen.

Om de concurrentie voor te blijven is het volgens Accenture Strategy noodzakelijk dat het hoger management snel actie onderneemt. Het enthousiasme van hun medewerkers en de bestaande digital middelen vormen een stevig fundament voor een effectieve aanpak.

1. Experimenteer met nieuwe technologieën voor medewerkers: De positieve houding van medewerkers biedt een goede basis om snel te experimenten met nieuwe technologie-gedreven processen en toepassingen. Door medewerkers actief te betrekken ontstaan sneller innovatieve manieren van werken.

2. Transformeer van verticaal naar horizontaal management: Digitale technologieën forceren de transformatie van top-down hiërarchieën naar platte organisaties. Neem een voorsprong op de concurrentie door een horizontale organisatie in te richten met behulp van digitale tools en social media. Op die manier krijgen medewerkers veel meer autonomie.

3. Bouw talentpools met digitale middelen: Benut nieuwe platforms om innovatieve en onconventionele bronnen voor talent te ontdekken. Met gevarieerder talent is een organisatie beter voorbereid op de ontwikkeling van nieuwe medewerker- en operationele strategieën die grotere efficiency en meer groei kunnen opleveren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond