Heb jij een succesvolle Facebookpagina?

Bedrijven verspillen tijd en geld wanneer ze proberen mensen online te bereiken zonder te beseffen dat velen het vervelend vinden dat grote merken hun sociale netwerken overspoelen. In de internetwedloop hebben bedrijven uit de hele wereld profielen ontwikkeld op sociale netwerken, zoals Facebook of YouTube, om zich snel en goedkoop tot klanten te richten.

Het Digital Life onderzoek van TNS NIPO wijst uit dat veel pogingen nutteloos zijn indien ze niet zorgvuldig zijn gericht op een bepaalde doelgroep. Merken vergeten vaak dat het gaat om de persoonlijke omgeving van de consument en dat hun aanwezigheid in een sociaal netwerk dus in verhouding en gerechtvaardigd moet zijn.

Digitaal afval
Driekwart van online Nederland is actief in één of meer social networks. Ongeveer een kwart van de social networkers heeft ook merken als vriend, maar 65 procent wil in hun sociale netwerken juist niet lastig gevallen worden door merken. Ondoordachte digitale strategieën zorgen daarbij voor bergen digitaal afval. Een opeenhoping van duizenden merken die zich op internet begeven zonder te bedenken wie ze willen benaderen en waarom. Facebookaccounts zonder vrienden, blogs die niemand leest. Het gevolg: grote hoeveelheden content die de digitale wereld vervuilen en het merken steeds moeilijker maken om de aandacht van hun doelgroep te trekken. Hoe kun je als merk je eigen stem laten horen in deze overvloed van geluid?

Constructief
Dit is een grote uitdaging voor bedrijven die online met consumenten in gesprek willen komen. Om een constructieve relatie op te bouwen met online consumenten moeten merken beseffen wie hun publiek is en hoe ze hiermee het best een relatie kunnen opbouwen. Een plaats in een sociaal netwerk moet je verdienen. Een like op Facebook is zo weggegeven, maar betekent niet veel als je als merk verbinding wilt realiseren met je fans. Als je Facebookpagina onderdeel uitmaakt van je sociale media strategie dan wil je weten hoe succesvol je daarmee bent.

Hoe betrokken zijn jouw fans?
TNS NIPO en Emerce bieden bedrijven met een Facebookpagina nu de mogelijkheid de relatie met hun fans te onderzoeken. Het gratis onderzoek bevat vragen over advocacy (praten met vrienden en familie), content, interactie, customer care, vergelijking met concurrerende pagina’s. Dit geeft een goed basisbeeld van de kwaliteit van je fanpagina en hoe goed je het doet vergeleken met andere bedrijven. Duidelijk wordt of jouw fans ook jouw merkambassadeurs zijn. Op basis van het  onderzoek wordt een ranglijst gemaakt. De pagina die als beste uit de bus komt, wordt beloond met de Facebook Community van het Jaar Award. Deze prijs wordt door Emerce en TNS NIPO uitgereikt tijdens Digital Marketing Live! op 21 maart 2012 in de Westergasfabriek in Amsterdam.

Over Facebook Community onderzoek
Het Facebook Community onderzoek is opgezet voor bedrijven met Facebook-communities met meer dan 1.000 fans om inzicht te krijgen in de betrokkenheid van hun fans. Meedoen met de Award biedt je de kans om laagdrempelig inzicht te krijgen in de betrokkenheid van je fans. Je pagina wordt gebenchmarked met andere pagina’s. Door mee te doen krijg je inzicht in de top 10 en je eigen positie in de totale ranglijst. Aan deze cijfers kun je aflezen of je met de ontwikkeling van je Facebookpagina op de goede weg bent. Uit eerder onderzoek van TNS NIPO is gebleken dat fans deze interactie met je merk waarderen. Opgeven kan tot 25 januari 2012.  Meer weten?

Kijk op: www.tns-nipo.com/fbaward of Facebookpagina: www.facebook.com/tnsnipo.award

Deel dit item

Gerelateerde items

Gepubliceerd in

Reactie plaatsen