Industry Wire

176.000 Nederlanders regelden overstap van zorgverzekering via tablet of smartphone

Amsterdam, 6 januari 2015 – Overstappen van zorgverzekering per 2015 was weer populair in Nederland, zo blijkt uit de Zanox Overstapbarometer voor zorgverzekeringen. Binnen het advertentienetwerk van Zanox is 12 procent meer consumenten overgestapt van zorgverzekeraar dan vorig jaar. Deze cijfers worden bevestigd door informatiecentrum Vektis, dat meldde dat voorlopig bijna 1,1 miljoen consumenten zijn veranderd van zorgverzekeraar. 16 procent daarvan koos ervoor om de overstap via een smartphone of tablet te regelen wat neer komt op circa 176.000 consumenten. De laatste drie dagen waren volgens de Overstapbarometer het meest populair om over te stappen. Maar liefst 37 procent stapte in die periode over.

Mobiel noemt toe in populariteit

Een ander opvallend feit is dat consumenten in 2014 gemiddeld 16 procent van de overstappen op een tablet of een smartphone regelden tegen 12 procent in 2013. Dat zijn 56.000 meer overstappers dan in 2013. De stijging van het aantal transacties dat op een tablet of smartphone wordt voltooid, gaat ten koste van het aantal consumenten dat de overstap normaliter via een pc of telefonisch regelt.

Eindspurt
Mirte Huinink, de expert voor zorgverzekeringen bij advertentienetwerk Zanox, verwacht dat steeds meer mensen een mobiel apparaat gebruiken om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. “De consument wil zich altijd en overal kunnen oriënteren op de verschillende zorgverzekeringen en hij wil meteen in actie kunnen komen. Ik verwacht dan ook dat steeds meer vergelijkers hun websites mobiel- en tabletvriendelijk gaan maken.” Een andere trend die Huinink constateert, is dat steeds meer consumenten tot het laatste moment wachten met overstappen. “In 2012 waren de laatste drie dagen goed voor 23 procent van het totale aantal overstappen. Dat steeg naar 33 procent in 2013. Het afgelopen jaar werd maar liefst 37 procent van alle zorgverzekeringen in ons netwerk in de laatste drie dagen afgesloten.”

Online versus traditioneel
Uit de Zanox Overstapbarometer is op te maken dat sommige zorgverzekaars populairder zijn bij ‘mobiele’ overstappers. Zo is bij online zorglabels als Bewuzt, Ditzo en ZEKUR het mobiele aandeel groter dan bij de meer traditionele zorglabels. Zorgverzekeraar Bewuzt is koploper, eenvijfde van de consumenten die er een verzekering afsloot, regelde dat op zijn tablet of smartphone. iPhones en iPads werden hierbij het meest gebruikt (13 procent).

Een opmerkelijke feit is dat bij de zorgverzekeraars ZEKUR en OHRA het aandeel van Android-besturingssystemen relatief groot is. Bij de meeste zorgverzekeraars gebruikt 3 tot 4 procent van de consumenten een Android-apparaat om zijn overstap te regelen. Bij ZEKUR en OHRA is dit aandeel het tweevoudige.

Specialisme
Officieel kunnen consumenten nog tot 1 februari 2015 van zorgverzekeraar wisselen, maar het grootste aantal overstappen is al geregeld. Consumenten dienden namelijk vóór 31 december hun oude zorgverzekering te hebben opgezegd. De stijging van het aantal overstappers van 12 procent die Zanox constateert, is hoger dan die in de markt en te danken aan de groei van het advertentienetwerk en het specialisme van Zanox op het gebied van zorgverzekeringen. Bijna alle grote zorgverzekeraars zijn Zanox-klant en veel zorginformatie- en vergelijkingssites zijn partner.

Over de Overstapbarometer
Advertentienetwerk Zanox publiceert ieder jaar de Overstapbarometer. Deze toont het overstapgedrag van consumenten op het gebied van zorgverzekeringen in de laatste maanden voor de jaarwisseling. Zanox heeft als online advertentienetwerk vrijwel alle grote zorgverzekeraars als klant (Achmea Groep, Delta Lloyd, OHRA, Univé, VGZ, Ditzo en Menzis). Ook vergelijkingssites als Independer, Zorgkiezer en HoyHoy zijn partner. Hierdoor heeft Zanox inzicht in de zorgverzekeringen die zijn afgesloten bij de maatschappijen zelf én via online vergelijkers. De cijfers in de Overstapbarometer zijn daarom representatief voor de markt.

Over Zanox
Zanox is het grootste digital performance advertising netwerk van Europa. Het veelzijdige publishernetwerk van Zanox beslaat op de verschillende devices de gehele customer journey. Hierdoor kan Zanox de merkvoorkeur optimaliseren en advertenties converteren naar leads en sales met behulp van rijke data en inzichten in het online gedrag van consumenten. Het netwerk en de producten van Zanox kunnen op ieder device het juiste aanbod op het juiste moment aan de juiste consument tonen. Adverteerders zijn ervan verzekerd dat iedere euro van het marketingbudget in iedere fase van de customer journey accountable is en effectief wordt ingezet.

Zanox ondersteunt o.a. Zalando, de Bijenkorf, Centraal Beheer Achmea, Center Parcs, T-Mobile en KPN met betere targeting, het boosten van de performance en het verhogen van de opbrengsten binnen alle fasen van de customer journey. Zanox is gespecialiseerd in premium display, search, display via RTB, Facebook advertising, mobile advertising en e-mail- en affiliatemarketing. In 2013 werd Zanox uitgeroepen tot Beste Affiliate Netwerk.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht