Geplaatst door AWS

Amazon Web Services kondigt Amazon Lumberyard aan: een gratis, crossplatform 3D game-engine die werkt met AWS en Twitch

DEN HAAG—9 februari 2016—Amazon Web Services Inc. (AWS), onderdeel van Amazon.com (NASDAQ: AMZN), kondigt Amazon Lumberyard aan; een gratis, crossplatform 3D game engine waarmee ontwikkelaars kwalitatief hoogwaardige spellen kunnen maken, deze kunnen verbinden met de kracht en opslag van de AWS Cloud, en in contact kunnen komen met fans via Twitch. Amazon Lumberyard stelt ontwikkelaars in staat prachtige werelden, realistische personages en indrukwekkende real-time effecten te creëren. Omdat de visuele scripting tool gebruik maakt van een drag and drop gebruikersinterface, kunnen ook atechnische spelontwikkelaars binnen enkele minuten cloudfunctionaliteit aan een spel toekennen.

AWS kondigt daarnaast Amazon GameLift aan, een nieuwe dienst voor de uitrol,  het beheer en het schalen van session-based multiplayergames. Met Amazon GameLift kunnen ontwikkelaars snel servers op- en terug schalen afhankelijk van het aantal spelers, zonder dat daar verdere werkzaamheden voor nodig of kosten vooraf aan verbonden zijn.

Amazon Lumberyard is gratis, en vanaf vandaag in beta beschikbaar voor ontwikkelaars van PC en consolegames. Platforms voor mobiele en virtual realitygames worden binnenkort toegevoegd. Voor Amazon GameLift wordt een klein bedrag per speler gevraagd. Voor AWS diensten die in combinatie met GameLift en Lumberyard worden gebruikt, geldt de reguliere prijs. Voor meer informatie over Lumberyard en GameLift kunt u terecht op http://aws.amazon.com/lumberyard en http://aws.amazon.com/gamelift.

Het ontwerpen van technologie die in staat is tot het ontwikkelen van spellen is ingewikkeld, duur, en kost veel tijd. Het bouwen van technologische componenten die nodig zijn voor het maken van spellen (zoals het renderen van real-time graphics, editors voor de spelwereld en personages, animatiesystemen en meer) duurt vaak lang. Vaak bieden dure commerciële game engines geen Twitch- of cloudintegratie aan, zoals AWS wel doet. En aangezien multiplayergames enorm populair zijn geworden, hebben ontwikkelaars al duizenden uren moeten steken in het bouwen en managen van een backend infrastructuur die games kan verbinden met de cloud en de grote stroom spelers aan kan.

Lumberyard is de enige game engine die ontwikkelaars een combinatie van gratis ontwikkeltechnologie en integratie met de AWS Cloud biedt. Dit maakt het makkelijker om online multiplayergames te maken. Daarnaast zorgt Twitch voor integratie van features die ontwikkelaars helpen hun spellen te verbinden met het grootste sociale videoplatform voor gamers ter wereld. Door gameprojecten op te starten in Amazon Lumberyard zijn ontwikkelaars in staat meer tijd te investeren in gameplay en het bouwen van fancommunities, en minder tijd kwijt aan ontwikkeling van game enginecomponenten en beheer van serverinfrastructuur. En met Amazon GameLift zijn ontwikkelaars verzekerd van de schaalbaarheid van hun multiplayergames zodat miljoenen spelers ondersteund kunnen worden, en er geen vertraging optreedt.

De meest populaire games draaien al op de technologische infrastructuur van AWS”, zegt Mike Frazzini, Vice President bij Amazon Games. “Uit gesprekken met gameontwikkelaars blijkt de behoefte aan een engine met de kracht en capaciteit van de grote commerciële engines, maar dan een stuk goedkoper, en beter geïntegreerd met AWS voor backend doeleinden, en Twitch voor de gamer community. We zijn blij dat we dat onze gameontwikkelaars vandaag kunnen aanbieden, dankzij de lancering van Amazon Lumberyard en Amazon GameLift.”

Amazon is een geweldige partner, en we zijn erg enthousiast over Amazon Lumberyard en Amazon GameLift,” zegt Josh Atkins, Vice President Creative Development bij 2K Games. “De integratie van geweldige clouddiensten in een fantastische game engine biedt geweldige kansen voor zowel onafhankelijke ontwikkelaars als bewezen uitgevers.”

Prijs en beschikbaarheid
De beta van Amazon Lumberyard kan gratis worden gedownload voor ontwikkelaars van PC- en consolegames. De Amazon Lumberyard engine en source mogen gratis worden gebruikt. Er zijn geen abonnementskosten, en winstdeling is niet verplicht. Als ontwikkelaars ervoor kiezen andere AWS-diensten te gebruiken, zijn de standaard AWS-kosten van toepassing.

Amazon GameLift is bij lancering beschikbaar in de AWS-regio’s US East (Northern Virginia) en US West (Oregon), en meer regio’s worden spoedig toegevoegd. Amazon GameLift kost 1,50 dollar per 1000 actieve gebruikers, plus het standaard bedrag per afgenomen AWS-dienst.