Geplaatst door Campus Party

Campus Party 2016: gamen als een pro in de Game Zone

Utrecht, 4 mei 2016 – Campus Party, het grootste techfestival ter wereld, dat dit jaar voor het eerst naar Nederland komt, verwelkomt gameliefhebbers in de Game Zone. In deze volledig in het teken van games staande hal kunnen deelnemers en bezoekers van 25 tot en met 29 mei 2016 terecht voor de nieuwste games van Nederlandse bodem én meer te weten komen over de carrièremogelijkheden in deze ‘booming’ industrie.

Gamen is een zeer populaire vrijetijdsbesteding, maar tegelijkertijd ook steeds vaker onderdeel van het dagelijks leven. De onderwijs- en zorgsectoren zetten in toenemende mate gamification in om hun diensten aantrekkelijker te maken voor de doelgroep. Opkomende technologieën, zoals virtual reality, beloven bovendien interessante perspectieven in de gamewereld. Menig techtalent volgt de industrie dan ook op de voet, waardoor deze sector niet mag ontbreken tijdens Campus Party.

Gametournaments in de indoor-CampZone

CampZone, ’s werelds grootste outdoor-gamingevent, organiseert tijdens Campus Party een spannende indooreditie. Deelnemers nemen het tegen elkaar op in de spellen Rocket League, Trackmania, Worms, League of Legends en Hearthstone. Op zaterdagavond 28 mei worden de beste gamers beloond met mooie prijzen. Als je Campusero-kaarten bestelt met de code DUH25CPEU2016, ben je ook automatisch ingeschreven voor de competitie.

Topgames van Nederlandse bodem

Dutch Game Garden stimuleert de Nederlandse game-industrie door startende developers te faciliteren op hun weg naar succes met behulp van een incubatieprogramma. Deelname aan Campus Party is een logische stap, ook door de binding met stad en provincie Utrecht. In de Game Zone richt Dutch Game Garden het INDIGO-paviljoen in, waar bezoekers kennismaken met de nieuwste games van dertien Nederlandse ontwikkelaars. Deze zijn op één game na nog niet eens officieel gelanceerd.
Er zijn interessante games voor diverse consoles en toepassingen. Zo is er de adventuregame Herald over het kolonialisme, het vrolijke Pillo waarin je diverse games bestuurt met een kussen, Cello Fortress dat gaming combineert met live muziek, en de VRC – VR Mobile Shooter-game dat virtual reality en motion capture combineert in een spannende shooter.

Van gamen je vak maken
Deelnemers (Campuseros) die zich willen verdiepen in de carrièremogelijkheden, laten zich inspireren door keynotes van grootheden in de gamingbranche. JP van Seventer, Managing Director van incubator en developer hub Dutch Game Garden, vertelt hoe je een succesvol gamebedrijf kunt oprichten. Hoe stel je bijvoorbeeld je team samen? Welke skills heb je nodig? Hoe vind je de juiste balans tussen ondernemerschap en creativiteit? Mark Overmars, Technology Evangelist bij het succesvolle onlinegameplatform CoolGames, benadert het ondernemen vanuit een technisch perspectief. Hij gaat hierbij onder andere in op het ontwikkelen van prototypen en het beperken van bugs. Getalenteerde gamers verkennen ook steeds vaker de florerende wereld van e-sports, waar ook steeds meer grote consumentenmerken op aanhaken. ESL is al jaren marktleider op het gebied van e-sport-evenementen, onlinecompetities en studioproducties. Jaap Visser, oprichter van AT Gaming en Managing Director van ESL Benelux, gaat in op het professionaliseren van het gamen zelf. Hij vertelt over de enorme populariteit van e-sports en over het succesvol organiseren van mega-evenementen op alle continenten.
Erbij zijn?

Je kunt je als deelnemer vijf dagen lang onderdompelen in de wereld van techniek en innovatie. Er is een 24-uursprogramma, dus altijd wat te doen. Als je wilt blijven slapen, kan dat in een tentje in de indoor-CampZone, waar tijdens Campus Party vijfduizend mede-techies bivakkeren. Toegangskaarten voor Campus Party zijn te bestellen bij de Pop-Up op Utrecht Centraal Station en via de Campus Party-website, vanaf 15 euro.
Over Campus Party
Campus Party begon in 1997 oorspronkelijk als LAN-party in Spanje en is inmiddels onder techtalent uitgegroeid tot een internationaal begrip. Er zijn al meer dan vijftig edities georganiseerd, waaraan in Mexico dit jaar twintigduizend studenten deelnamen. De Jaarbeurs-editie is na Madrid, Berlijn en Londen de vierde Europese editie en is de eerste in Nederland. Naast vijfduizend deelnemers (Campuseros) worden meer dan tweehonderd start-ups en duizenden bezoekers per dag verwacht. Het ultieme doel is om van Campus Party een jaarlijks festival te maken, waar talent inzicht krijgt in de mogelijkheden van technologie en gestimuleerd wordt om mee te werken aan toekomstgerichte oplossingen. Daarnaast worden studenten gemotiveerd om samen met anderen nieuwe ondernemingen op te zetten, die gebruik maken van de toepassingen van technologie. Om de aanwas van nieuw talent te stimuleren, is er tijdens deze eerste editie op zaterdag 28 mei 2016 een speciaal programma voor kinderen en jongeren van 8 – 16 jaar, en een specifiek programma voor meiden en vrouwen die geïnteresseerd zijn in technologie en innovatie. Campus Party is het grootste en meest centraal gelegen evenement tijdens Startup Fest Europe. Campus Party wordt onder andere ondersteund door de Jaarbeurs, provincie Utrecht en gemeente Utrecht, Achmea, Exact Software, Eurofiber, Rabobank en Mitros. Daarnaast werkt Campus Party onder andere met mediapartners Tweakers (Official Makerspace Partner), Emerce, Computable, Numrush en DUIC. Ga voor meer informatie naar www.campusparty.nl.