Industry Wire

Geplaatst door Rajapack

Groeiende e-commerce vraagt om specifieke verpakkingen

BREDA – E-commerce blijft groeien, ook in Nederland. Het verpakkingsbedrijf Rajapack ziet de vraag naar e-commerce-verpakkingen voortdurend stijgen. “De omzet van e-commerce- klanten binnen Rajapack steeg de afgelopen drie jaar met gemiddeld 34%”, stelt Country Manager Gidi Pluym.

“De groei van de e-commerce-sector en zijn behoefte aan specifieke verpakkingen gaan dus hand in hand.” De omzet van de Nederlandse e-commerce steeg in 2013 tot 15 miljard euro. Nederland behoort daarmee tot één van de vijf meest ontwikkelde e-commerce-markten ter wereld. Bovendien vonden er in 2013 circa 140 miljoen betalingen plaats met iDeal. Het marktaandeel van iDeal in online betalingen komt neer op 60% waardoor 230 miljoen online orders genoteerd werden. Daarnaast heeft Thuiswinkel.org het over een jaarlijkse aanwas van zo’n 2 500 nieuwe webwinkels. De bedrijven die online verkopen, houden dus een enorm potentieel in.

Groei e-commerce-klanten

Rajapack volgt de groei van deze branche op de voet. “De omzet van het segment e-commerce binnen ons bedrijf steeg de afgelopen drie jaar gemiddeld met 34%”, zegt Country Manager Gidi Pluym. “Het aantal e-commerce-klanten volgt dezelfde trend. De afgelopen drie jaar zagen we een gemiddelde groei van zelfs 37%. In totaal hebben we nu in Nederland en België zo’n 6.000 e-commerce-klanten, gaande van kleine webwinkels tot grote online bedrijven”, verduidelijkt de Country Manager van Rajapack Nederland.

Verpakkingen voor webshops

Maar welke verpakkingen zijn dan zo populair bij de Nederlandse webwinkels? “Onze enkelgolfdozen en postdozen zijn erg gewild bij e-commerce-klanten. Vooral omdat deze producten in enorm veel afmetingen en onmiddellijk uit voorraad beschikbaar zijn.”

Al is de vraag van de e-commerce-klanten vaak specifieker. “Vele webwinkels willen hun logo op de verpakking, daarentegen zijn er ook veel webshops die hun producten discreet willen verzenden. Daarvoor hebben wij de ondoorzichtige, plastic verzendenveloppen. Je kan niet zien wat erin zit. Bovendien is zo’n envelop bedrukbaar, onscheurbaar en waterbestendig. Dit biedt een erg gewaardeerd voordeel voor webwinkels die bv. textiel of schoenen verzenden.”

Gouden toekomst

De verwachting is dat deze groei zich de komende jaren nog zal doorzetten. Rajapack houdt daar dan ook voortdurend rekening mee. “We blijven op zoek gaan naar betere en meer innovatieve verpakkingen. Ook dit jaar zullen we ons assortiment verder uitbreiden om iedere e-commerce-klant de ideale verpakkingsoplossing aan te bieden. De genoemde ondoorzichtige verzendenveloppen zullen we bijvoorbeeld in kleur en met handgrepen aanbieden. Die vraag is er bij velen van onze e-commerce-klanten en daar houden we dan ook graag rekening mee!”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht