Geplaatst door Snap

HEMA en de Bijenkorf maken als eerste Nederlandse bedrijven gebruik van Dynamic Ads op Snapchat

Adverteerders ontwikkelen in real-time e-commerce advertenties direct vanuit een productcatalogus

Dynamic Ads (DPA), de feature voor real-time e-commerce advertenties die Snap in het najaar presenteerde, is nu ook in Nederland beschikbaar. Hema en de Bijenkorf waren de eerste Nederlandse bedrijven die DPA hebben ingezet tijdens de testfase en ook Adidas zette DPA in meerdere landen in, waaronder Nederland.

Met Dynamic Ads maken adverteerders real-time advertenties op basis van een productcatalogus. Deze catalogus kan honderdduizenden producten bevatten voor verschillende internationale markten. Een adverteerder selecteert de gewenste doelgroep en vervolgens bouwt Snap de ads in real-time. Verandert het productaanbod in de catalogus of shop, bijvoorbeeld door een aanpassing van de prijs of de beschikbaarheid, dan wijzigt de advertentie automatisch.

Zo kunnen merken hun producten en diensten op een professionele manier en in zeer eenvoudig aan te passen advertentie formats aan de consument tonen. Adverteerders besparen met het gebruik van DPA, een gratis toegankelijke feature, niet alleen veel tijd in het creatieve proces, maar maken ook het beheer een stuk eenvoudiger. Met DPA kunnen merken op een efficiënte manier meetbare ‘always-on’ campagnes uitvoeren. Snap werkt hiervoor samen met een ecosysteem van partners, waaronder 4C en Smartly.io.

Meer verkoop via e-commerce
Om ook tijdens de corona crisis aan de vraag van de consument te kunnen voldoen, hebben veel merken ingezet op (meer) verkoop via e-commerce. Uit de Covid-19 Barometer van onderzoeksbureau Kantar blijkt dat een op de drie huishoudens wereldwijd meer aankopen online doet. In Nederland zegt 27 procent van respondenten dat. Verder denkt 33 procent van de huishoudens ook in de toekomst meer online aankopen te doen.

HEMA was een van de eerste adverteerders in Nederland die meedeed aan de beta-test van DPA.

HEMA, Daniel Franco, Manager Online Channels & Media Buying:
“De e-commerce benadering van Snap, gecombineerd met het Gen-Z publiek, past erg goed bij onze e-commerce strategy. DPA geven ons de mogelijkheid om Snapchatters te bereiken met relevante, performance-based ads van hoge kwaliteit gedurende de hele customer journey. De komende maanden zullen we investeren in performance-based campagnes om te zien hoe Snapchat kan bijdragen aan onze KPI’s, zoals traffic, revenue en Return on Advertising Spend.”

de Bijenkorf, Jorrit de Groot, Head of online traffic & trading:
“Bij de Bijenkorf zoeken we altijd naar effectieve manieren om met onze doelgroep in contact te komen met relevante berichten. Gen-Z is een belangrijke doelgroep voor ons en tijdens de lockdown-periode zochten we naar een manier om door de ruis te komen en de efficiëntie te verhogen. Met Dynamic Ads kunnen we op grote schaal gepersonaliseerde advertenties naar onze klanten versturen. Tot nu toe zien we indrukwekkende resultaten, die leiden tot kwalitatieve interacties met Gen-Z klanten. We zijn van plan om te blijven testen en optimaliseren met Dynamic Ads en onze relatie met Snap verder uit te bouwen”

Greenhouse, Roy Van Damme, Head of Social:
“Onze nauwe samenwerking met Snap levert een enorm positieve ervaring voor onze klanten, waaronder de Bijenkorf. Met Snapchat DPA heeft men nu de mogelijkheid de doelgroep Millennials en Gen Z te bereiken met een brede catalogus aan producten, op schaal. De langdurige samenwerking met Smartly.io maakt het mogelijk deze Dynamic templates verder aan te passen, zodat deze ook de stijlvolle product shots en merkelementen van de klant bevatten. Resulterend in een meer authentieke merkbeleving en verhoogde ROI.

Adidas, Rob Seidu, Senior Director Media Activation Europe:
“Met het oog op de coronacrisis heeft adidas de digitale activiteiten versneld ingezet. Omdat e-commerce een van de focusgebieden is voor 2020 en daarna, zijn we blij dat we Snapchat’s Dynamic Ads hebben kunnen beta-testen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Binnen enkele weken zagen we een groei van 52 procent in ROAS, vervolgens hebben we onze investeringen vergroot. De introductie van DPA stelt ons in staat om onze doelgroepen binnen de Gen-Z en Millennials te bereiken met creatieve productadvertenties gedurende de gehele customer journey.”

Joost Hagesteijn, directeur Nederland bij Snap:
“Als gevolg van COVID-19 en de lockdown hebben veel bedrijven hun focus verlegd van offline naar e-commerce. Tijdens de testperiode hebben wij met Dynamic Ads zeer positieve resultaten behaald voor onze adverteerders. Deze succesvolle pilot heeft geresulteerd in meerdere aanvragen omtrent deelname. Wij daarom erg blij dat onze Dynamic Ads feature breed omarmd wordt in de markt en al door een groot gedeelte van onze advertentie partners wordt gebruikt.”

Anupam Gupta, Chief Product Officer van 4C:
“We zijn blij om met Snap samen te werken en gebruik te kunnen maken van hun performance tools voor marketeers door DPA aan te bieden via 4C’s Scope platform. Snap is altijd ‘cutting edge’ geweest op het gebied van user experience en nu de grenzen tussen commercie en digitaal adverteren vervagen, past Snap zich vliegensvlug aan het nieuwe klantgedrag aan. We kijken uit naar de verdere samenwerking met Snap en manieren waarop we op commercie gerichte oplossingen kunnen bieden voor adverteerders.”

Tuomo Riekki, Chief Product Officer en Co-Founder van Smartly.io:
“Door samen te werken met Snap helpen we onze klanten om gebruik te maken van de innovatieve mogelijkheden van Snapchat. Nu merken proberen activiteiten die voorheen offline gebeurden ook via e-commerce aan te bieden, zal deze nieuwe feature bedrijven helpen om hun shop- en browse-ervaring aan te passen aan de voorkeuren van de klant en real-time beschikbaarheid van het product. Veel van onze klanten gebruiken Dynamic Ads op andere sociale kanalen en kunnen niet wachten om hun investering uit te breiden naar Snapchat.”