Geplaatst door Optivo

Klaar voor kerst: de perfecte kerst e-mailmarketingcampagnes met tips van Optivo

Haarlem, 16 november 2016 – Volgende maand, en wel precies op 12 december 2016, zal het meeste geld over de digitale toonbank gaan. Althans, dat is de voorspelling uit een recent onderzoek van Adobe Digital Insights. De feestdagen komen er namelijk aan. Als e-mailmarketeer wil je de plank niet misslaan. Daarom geeft René Kulka, e-mailmarketing expert bij Optivo, een aantal nuttige tips en ideeën om perfect in te spelen op de digitale gekte rondom de kerstdagen.

De maanden november en december zijn elk jaar weer goed voor een flinke stijging van het aantal online inkopen. En al vanaf midden november wordt het woord ‘kerst’ veelvuldig gebruikt in de onderwerpsregel. Wacht dus niet met het aanzwengelen van de kerstcampagnes tot het laatste moment, want dan zijn je concurrenten je gegarandeerd al lang en breed voor.

Nieuwe nieuwsbriefabonnees
De meeste winkels zien een toename van bezoekers in de aanloop naar de kerstdagen. Een groot deel van deze bezoekers zijn nieuwe potentiële klanten. Motiveer deze groep om zich in te schrijven op de nieuwsbrief die is gekoppeld aan je site. Door middel van handige tools is eenvoudig te achterhalen welke subpagina’s vaak worden bezocht. Deze informatie kun je gebruiken om de registratieknop voor je nieuwsbrief op de perfecte positie binnen deze pagina’s te integreren. Dit kan zelfs tot op persoonlijk niveau. Na een inschrijving, kun je nieuwe abonnees ‘belonen’ door ze een unieke kerstaanbieding te doen: twee vliegen in één klap.

Urgentie
Dat het uiterlijk van je e-mailcampagne op en top moet zijn, de juiste kerstelementen moet bevatten én een onderscheidend karakter moet hebben, is eigenlijk geen verrassing. Marketeers besteden een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld aan het creëren van het perfecte e-ontwerp. Maar wat heb je daaraan als het mailtje in het e-mailoverzicht er niet uitspringt? Iets wat je eigenlijk alleen kunt bereiken met ‘the good old’ onderwerpsregel. De consument opent e-mails op basis van hoe succesvol en relevant het onderwerp is. Creëer een gevoel van urgentie met als onderwerp de aankondiging van bijvoorbeeld de laatste kans voor gratis verzending of een gegarandeerde levering voor of zelfs tijdens de kerstdagen. Wees creatief en speel met het taalgebruik. Het draait uiteraard om de kerstverkopen, dus altijd goed om daaraan te refereren. Maar het kan ook helpen om dooddoeners als ‘Vrolijk Kerstfeest’ dit jaar even over te slaan. Het is de kunst om de ontvanger te verrassen en al in de inbox te overtuigen met de allerbeste deals.

Blahniks of Caterpillars
Hoe je jezelf onderscheidt op het gebied van design? Bijvoorbeeld door beeldpersonalisatie. Het is zonde om van de reeds verzamelde gebruikersdata geen gebruik te maken. En eerder onderzoek heeft ook nog eens uitgewezen dat gepersonaliseerde promotionele e-mails 29% hogere unieke open rates hebben en 41% hogere click-through rates dan niet gepersonaliseerde e-mails. Door bijvoorbeeld de naam van de consument leuk te verwerken in beeld, scoor je gegarandeerd beter dan wanneer je het algemeen houdt. Ook kun je kijken naar eerdere voorkeuren van de ontvangers. Kocht mevrouw X in het verleden Manolo Blahnik naaldhakken in maat 38? Dan overtuig je haar waarschijnlijk niet zo gauw met afbeeldingen van Caterpillar boots in maat 44.

Zorg ook meteen dat het design responsive is. Mobiele- en tabletvriendelijke e-mails zijn niet langer meer een aanbeveling, maar een eis. Als je onderwerpsregel aanslaat en de e-mail wordt geopend, moet de inhoud op élk apparaat goed worden weergeven.

Follow up
Mailings worden vaak over het hoofd gezien in de drukte van het dagelijkse leven en vooral rondom de feestdagen. Filter de abonnees eruit die de e-mail nog niet geopend hebben en verstuur deze mail opnieuw, maar wel met een andere onderwerpsregel. Degene die de mail wel hebben geopend, maar nergens op hebben geklikt, kun je na drie dagen weer een herinneringsmail sturen. Het is belangrijk om dan op het urgentiegevoel in te spelen en de onderwerpsregel én content hierop aan te passen, bijvoorbeeld door een ‘extra’ kerstkorting te geven of gratis verzendkosten te communiceren.

Gelukkig nieuwjaar
Ook belangrijk: de kerstvakantie van de e-mailmarketeer begint pas in het nieuwe jaar. Veel van de eindejaarsaankopen worden gedaan in de weken dat consumenten vakantie hebben, dus ook nog in de eerste weken van januari. Ook waardebonnen worden in die periode massaal verzilverd. Een vruchtbare periode dus, waarbij de consument met een goede aanbieding net over de streep kan worden getrokken.

Criss cross selling
De aanloop naar kerst is altijd druk: borrels, diners, boodschappen doen… Verplaats jezelf in de consument. Rondom de drukke kerstperiodes is niets zo belangrijk als met de consument meedenken. Zorg daarom voor een aangename, transparante en eenvoudige online ervaring. En herinner de consument, bij de aanbieding van een product, welke aanvullende of ondersteunende producten nodig en/of handig zijn. Bestelt de consument bijvoorbeeld speelgoed waar een batterij voor nodig is? Maak de keuze voor een extra aankoop dan laagdrempelig door bijvoorbeeld alle benodigde producten te bundelen en creëer een ‘speciale’ aanbieding. Zo komt de consument later ook niet voor verrassingen te staan én weet hij je de volgende keer weer te vinden vanwege deze prettige ervaring.

Kerstmis is zonder twijfel één van de beste tijden van het jaar voor talloze (online) retailers. Met zo’n groot aanbod aan webwinkels, is het geen verrassing om te zien hoeveel aandacht retailers zullen stoppen in hun online kerstcampagnes. Maar in deze make-or-break markt staat of valt alles met een strategische, en toch menselijke, e-mailmarketingcampagne.