Industry Wire

Geplaatst door Spring marketing

Marketing krijgt grotere rol in zorgorganisaties

Verdubbeling investering in markt- en klantonderzoek, aldus onderzoek

Marketing krijgt een grotere rol binnen zorgorganisaties. Bovendien zijn zorgmarketeers en -communicatieprofessional in 2015 tevredener over de resultaten van online marketing dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van zorgmarketingbureau Spring marketing onder marketing- en communicatieprofessionals in de zorgsector.

Meer marktonderzoek en vaker een marketingstrategie bij zorgaanbieders
Een groeiend aantal zorgaanbieders doet markt- en klantonderzoek en maakt een marketingstrategie en marketingplan. In 2015 geeft 63% van de marketing- en communicatieprofessionals in de zorg aan de markt of klant te analyseren, ten opzichte van 30% (!) in 2014. Ruim 1 op de 3 zorgaanbieders past bovendien een marketingstrategie, -plan en -kalender toe. Dat is ruim een verdubbeling ten opzichte van 2014.

“Dit is geen verbazingwekkende ontwikkeling, gezien de bezuinigingen in de zorg en steeds groter wordende rol van de zorgconsument. Het is voor zorgaanbieders cruciaal om aan te sluiten op behoefte van patiënten en verwijzers. We zien deze ontwikkeling ook in de vraag van onze eigen klanten, steeds meer zorgorganisaties kloppen bij ons aan voor een marktscan, focusgroep of onderscheidende propositie,” licht marketingstrateeg Sanne Gooskens van Spring marketing toe. “Steeds meer zorgorganisaties willen kortweg weten hoe ze beter kunnen aansluiten op de behoeften van hun zorgconsument.”

Strategie voorwaarde voor effectiviteit zorgmarketing
De toenemende toepassing van marketingstrategie in de zorg is ook terug te zien in de tevredenheid van de aanbieders betreft de resultaten van online marketing. Bijna 1 op de 4 zorgaanbieders (23%) is tevreden over de resultaten van online marketing. Dat is meer dan de 17% die vorig jaar tevreden waren. En tevreden zorgaanbieders beschikken over een marketingstrategie of -plan. Strategie blijkt hiermee, net als vorig jaar, een enorm belangrijke voorwaarde voor de effectiviteit van zorgmarketing.

Inzicht in inzet social media, derden en software in onderzoek
Het zijn hoopvolle ontwikkelingen die zijn gesignaleerd in het onderzoek over de inzet van online zorgmarketing. Behalve naar de toepassing van strategieën en plannen en de tevredenheid over de inzet van online marketing, toont het onderzoek ook interessante resultaten over de inzet van social media, derden en software applicaties.

Het volledige onderzoek is gratis te downloaden via deze link: http://www.springmarketing.nl/onderzoek-marketing-krijgt-grotere-rol-in-zorgorganisaties/

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht