Industry Wire

Nederlander besteedt € 784 aan online aankopen in 2015

Amsterdam, 2 april 2015 – Nederlandse online shoppers geven komend jaar naar verwachting € 784 uit. Dit is een stijging van 8,1% ten opzichte van € 725 in 2014. Hiermee geven we minder uit dan het Europese gemiddelde: naar verwachting geven Europese online shoppers in 2015 gemiddeld € 970 uit, dat is 11,1% meer dan vorig jaar. Het Verenigd Koninkrijk is koploper wanneer het gaat om online bestedingen met een totaal van € 1.389 per persoon, gevolgd door de Verenigde Staten (€ 1.325), Duitsland (€ 1.211) en Frankrijk (€ 1.002). Dit blijkt uit recent onderzoek van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, Inc., ’s werelds grootste online platform voor slimmer winkelen.

Nederlanders winkelen naar verwachting iets vaker online in 2015. Dit resulteert in 12,5 aankopen per persoon dit jaar ten opzichte van 11,2 online aankopen vorig jaar. Shoppers in Nederland besteden dit jaar gemiddeld € 62,83 per online transactie, ten opzichte van € 64,77 in 2014. Britten zijn naar verwachting de meest frequente online shoppers van Europa met een gemiddelde van 21 transacties. Zweedse shoppers geven daarentegen het meest uit per transactie (€ 66,78).

Mike Lester, General Manager ActiePagina.nl, zegt: “De investeringen van retailers in een betere online winkelervaring en meer gerichte consumer targeting werpen duidelijk hun vruchten af. Bijna de helft van alle Nederlanders winkelt online en geeft daarbij steeds meer uit, dit biedt kansen voor retailers.”

E-commerce drijvende kracht achter groei van retail

De sterke online verkoopgroei compenseert de dalende offline winkelverkoop in alle onderzochte markten. In heel Europa verwacht men een dalende winkelverkoop van 1,4% in 2015 en een stijging van online verkopen (18,4%). Dit betekent dat de totale retailverkoop in Europa groeit met gemiddeld 2% in 2015.

De retailverkoop in de Verenigde Staten en Polen groeit het snelst in 2015. In beide landen wordt een groei van 3,6% verwacht, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 3,5%. Italië heeft dit jaar de minste groei (0,3%), gevolgd door Nederland (1%) en Frankrijk en Spanje (1,2%). In Nederland daalt naar verwachting de winkelomzet met 1,4%, terwijl de totale retailverkoop stijgt met 1%.

“Hoewel de traditionele winkelverkoop minder lijkt te worden, kiezen veel winkeliers ervoor zich niet tegen deze trend te verzetten, maar juist nieuwe technologieën te omarmen om de consument beter te betrekken. In 2015 verwachten we dat nog meer retailers profiteren van mobile en de relatief nieuwe beacon-technologie om nog beter op de behoeften van consumenten in te spelen en hun shopping-ervaring zowel on- als offline nog relevanter te maken,” aldus Lester. “Ondanks dat online retail de snelste groei doormaakt, blijven winkelstraten een integraal onderdeel van het retail-landschap. We zien dan ook veel online-only retailers de online- en offline-kloof overbruggen door een traditionele winkel te openen, bijvoorbeeld een pop-up shop, en op deze manier hun marktaandeel vergroten.”

Europese e-commerce markt ziet sterke groei

De snelst groeiende e-commerce markt in Europa groeide 18,4% in 2014. Dit sterke groeitempo zal zich in 2015 en daarna waarschijnlijk voortzetten. Prognoses wijzen erop dat de online verkoop met nog eens 18,4% in 2015, en 18,7% in 2016 zal stijgen. In Nederland wordt een groei van 16,8% verwacht in 2015.

In Zweden groeit de e-commerce markt het minst van heel Europa, maar de markt is het meest volwassen; 69,8% van de Zweedse consumenten winkelen op het web. In Nederland winkelen in vergelijking 49% van de mensen online, terwijl in de Verenigde Staten het gemiddelde ligt op 57,4%.  Het Europees gemiddelde ligt op 46,7%.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht