Geplaatst door FD Gazellen

Ondernemingen uit Lelystad en Almere winnaars tijdens FD Gazellen Awards

Utrecht, 19 november 2015 – Voiceworks uit Almere, en Farm Dairy en Totaaldomein uit Lelystad zijn vanavond bekroond tot Gouden FD Gazelle in de provincie Flevoland. Deze drie ondernemingen zijn hiermee de snelst groeiende onderneming binnen hun eigen categorie. Dit maakte Het Financieele Dagblad bekend tijdens de feestelijke FD Gazellen bijeenkomst, die het dagblad dit jaar voor de 12e keer organiseert.

In totaal zijn vier ondernemingen uit de provincie Flevoland uitgeroepen tot FD Gazellen. Dit jaar zijn landelijk in totaal 490 bedrijven opgenomen in de FD Gazellen-ranglijst. De FD Gazellen uit Flevoland realiseerden een gemiddelde omzetgroei van maar liefst 72%, waarbij een structurele omzetgroei van minimaal 20% over de afgelopen drie jaar is vereist om opgenomen te worden in de FD Gazellen ranglijst.

Bekroning tot Gouden FD Gazellen

Uit de totale lijst van Gazellen mogen de volgende ondernemingen zich een jaar lang Gouden FD Gazelle 2015 – in de volgende categorieën – noemen:

• Klein: Totaaldomein B.V. – webhosting en clouddiensten, 66% omzetgroei (2012 t/m 2014)
  • Middel: Voiceworks B.V. – aanbieden van telecomdiensten, 124% omzetgroei (2012 t/m 2014)
  • Groot: Farm Dairy Holding B.V. – productie van zuivelproducten, 33% omzetgroei (2012 t/m 2014)

De meest opvallende Gouden FD Gazellen uit Flevoland is dit jaar zuivelproducent Farm Dairy, onder andere bekend van de vierkante melkkannen in de supermarkt. Arend Bouwer, algemeen directeur van Farm Dairy, over het winnen van de allereerste Gouden FD Gazelle in de categorie groot: “We zijn de afgelopen jaren gegroeid in de krimpende markt van dagverse zuivel, daar zijn we enorm trots op! Dat neemt niet weg dat er uitdagingen zijn. Zo gebruiken Nederlanders eerder minder dan meer basis zuivelproducten zoals melk en yoghurt. Waar onze groei dan zit? We kijken continu om ons heen, waardoor we nieuwe productgroepen en verpakkingen aan ons huidige assortiment van dagverse producten toe kunnen voegen. Bovendien zijn we momenteel hard aan het uitbreiden in Flevoland. Niet alleen in termen omzetgroei, maar ook in efficiëntie en kwaliteitsverbetering”

Jan Bonjer, hoofdredacteur van het FD, heeft een duidelijke boodschap voor de FD Gazellen: “Zij vormen een thermometer voor de ondernemingslust in Flevoland. Die gaat zeker de goede kant op. We kunnen nog verder komen als jongere en oudere ondernemers elkaars ervaringen delen. Het FD is daarvoor een ideaal platform”.

De FD Gazellen Awards 2015 is een initiatief van Het Financieele Dagblad en Company.info en wordt mede mogelijk gemaakt door ABN AMRO en Mazars Accountants en Belastingadviseurs.

Criteria FD Gazellen
De FD Gazellen-ranglijst komt tot stand op basis van bekendgemaakte omzetcijfers, gemeten over de laatste drie jaar. Bedrijven die 20% of meer aan omzetgroei realiseerden, in het laatste jaar geen negatief resultaat boekten, geen teruggang in omzet hebben gekend en financieel gezond zijn, mogen zich een jaar lang FD Gazelle 2015 noemen.

FD Gazellen worden in drie categorieën ingedeeld: klein (omzet 100.000 tot 2 mln euro in 2012), middelgroot (omzet 2 mln tot 30 mln euro) en groot (30 mln euro of meer). De bedrijven met het hoogste groeicijfer in hun categorie worden onderscheiden met de prestigieuze Gouden FD Gazellen Award. Op 11 december publiceert Het Financieele Dagblad de landelijke FD Gazellen-ranglijst 2015, waaronder ook de bekroonde bedrijven die Flevoland vertegenwoordigen.

Over de FD Gazellen Awards

De FD Gazellen Awards zijn een onderdeel van de FD Gazellen-ranglijst die Het Financieele Dagblad jaarlijks publiceert. In 2015 verschijnt deze totale ranglijst voor Nederland op 11 december in de speciale bijlage ‘Ondernemen in Nederland’. Met het initiatief wil de krant voor ondernemers de aandacht vestigen op snelgroeiende bedrijven in de verschillende regio’s in Nederland en het ondernemerschap stimuleren. Daarnaast brengt Het Financieele Dagblad met onderzoek het Nederlandse ondernemerschap in de verschillende provincies in kaart. Gedurende de hele maand november en begin december berichten Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio na iedere bijeenkomst over de FD Gazellen 2015. Meer informatie over de criteria of de omzetcategorieën staat op www.fd.nl/fdgazellen.

Het Financieele Dagblad
Het Financieele Dagblad is een krant die als nieuws- en inspiratiebron op elk moment van de dag financieel-economische betekenis geeft aan ontwikkelingen in de wereld van ondernemende mensen in Nederland, zowel zakelijk als privé. Het Financieele Dagblad maakt deel uit van de FD Mediagroep, een multimediale onderneming waartoe ook BNR Nieuwsradio en internetsites behoren.

FD Mediagroep

Ondernemers, bestuurders en beslissers kunnen zakelijke doelen nog beter realiseren als zij toegang hebben tot onafhankelijk nieuws, de kennis en de netwerken die relevant en betrouwbaar zijn, en daardoor onmisbaar zijn voor hun handelen.