Organisaties hebben e-business nodig om te overleven

Bedrijven en instellingen moeten meer doen om nieuwe digitale ontwikkelingen zoals apps en smart devices te benutten, anders verliezen zij hun bestaansrecht. Daarbij gaat het niet alleen om het rechttoe rechtaan ondersteunen van de bestaande bedrijfsprocessen, zij moeten ook bedenken welke nieuwe diensten en nieuwe manieren van bedrijfsvoering door ict mogelijk worden gemaakt. Dit stelt prof. dr. ir. Johan Versendaal in zijn inaugurele rede die hij op 13 februari 2015 uitspreekt als bijzonder hoogleraar e-business aan de faculteit Management, Science en Technologie van de Open Universiteit. De bijzondere leerstoel is mogelijk gemaakt door Hogeschool Utrecht. De oratie heeft als titel ‘E-business: over digitale zelfbediening en organisaties in transitie’. Versendaal presenteert onder meer een model dat bedrijven kan ondersteunen bij het organiseren van hun e-business.

Digitale ontwikkelingen als smart devices en apps kunnen klanten, burgers, cliënten en patiënten veel meer dan voorheen zelf in-control laten zijn. Organisaties maken echter nog veel te weinig gebruik van deze digitale ontwikkelingen. De gevolgen zijn al zichtbaar. Bedrijven in de detailhandel die geen online zelfbediening aanbieden om te shoppen zien hun omzet dalen en winkelpanden komen leeg te staan. Maar deze tendens geldt ook voor het hoger onderwijs, de gezondheidszorg, de overheid en voor dienstverleners als accountants en notarissen: als organisaties in deze sectoren niet snel, meer gebruik maken van digitale ontwikkelingen in het algemeen en zelfservices in het bijzonder overleven zij het niet, stelt Johan Versendaal.

Model voor veranderingsproces
Dit vergt echter grote veranderingen in de volle breedte van de organisatie. Denk aan veranderingen in het businessmodel, werkprocessen, de technische infrastructuur en de gebruikte programmatuur. Veel bedrijven hebben moeite om deze enorme veranderingen vorm te geven. Volgens Versendaal doen zij er goed aan ervoor te zorgen dat zij de behoefte in de markt kunnen vertalen naar wensen op het gebied van ict en tegelijkertijd in staat zijn om te zien hoe ontwikkelingen in de ict nieuwe diensten mogelijk kunnen maken. Johan Versendaal presenteert een model waarmee bedrijven ondersteund worden bij het organiseren van hun e-business. Dit model zal de basis zijn voor het onderzoek dat hij als bijzonder hoogleraar e-business aan de faculteit Management, Science en Technologie van de Open Universiteit verder zal vormgeven.

Over Johan Versendaal
Johan Versendaal (Alblasserdam, 1964) studeerde Informatica aan de TU Delft en promoveerde in 1991 op ontwerpmethoden en softwarearchitecturen van interactieve informatiesystemen. Hij heeft vervolgens meer dan 10 jaar in de beroepspraktijk gewerkt bij organisaties als BSO en Baan. Van 2002 tot oktober 2012 was hij docent/onderzoeker bij de Universiteit Utrecht, departement Informatica, vakgroep Organisatie en Informatie. Sinds oktober 2008 is hij verbonden aan Hogeschool Utrecht als lector Extended Enterprises. Sinds juni 2014 is hij tevens voor vijf jaar aangesteld als bijzonder hoogleraar e-business aan de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit.