Industry Wire

Geplaatst door Optic

Raak de juiste snaar met e-mail: Yamaha Music Europe kiest voor optivo

Haarlem, 24 mei 2016 – Yamaha Music Europe, onderdeel van het Japanse Yamaha Corporation, is één van ’s werelds meest toonaangevende fabrikanten op het gebied van analoge en digitale muziekinstrumenten. Het bedrijf vertrouwt voor zijn e-mailmarketing vanaf nu op de kennis en technologie van optivo. E-mails worden verzonden via het e-mail en omni-channelmarketingplatform optivo® broadmail. Klanten krijgen gepersonaliseerde informatie via nieuwsbrieven in het bekende design van Yamaha. Daarnaast heeft het optivo Consultancy Team de muziekspecialist geholpen bij het ontwikkelen van een nieuw concept voor de nieuwsbriefmarketing en ze tijdens de herlancering hiervan actief ondersteund. De samenwerking is vanaf het prille begin succesvol gebleken met  open rates tot wel 48 procent.

Yamaha is onlangs gestart met het versturen van zijn B2C en B2B nieuwsbrieven binnen Europa via het optivo®broadmail platform. De muziekspecialist stuurt zijn abonnees informatie over nieuwe producten, aanbiedingen en evenementen in vijf verschillende talen (Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans). Het aanpassen van de content gaat via één template dat gebruikt kan worden voor alle talen. Verder worden alle nieuwsbriefabonnees opgenomen in één distributielijst. Elke nieuwe nieuwsbrief wordt dan eenvoudig gesegmenteerd op basis van taal. Ontvangers kunnen erg persoonlijk benaderd worden dankzij de uitgebreide segementatiemogelijkheden van optivo® broadmail.

Nieuw concept en design voor het hele proces Voor de herlancering van het nieuwe nieuwsbriefproces is een volledig nieuwe lay-out ontwikkeld en geïmplementeerd. Optivo ontwierp de content template met behulp van de ‘Template Kit’ toolbox, voor professionele content templates. Cruciaal was het juist afstemmen van de nieuwe ‘look & feel’ op het design van de andere marketingkanalen van Yamaha.

Met behulp van optivo Consulting analyseerde Yamaha het gehele verzendproces. De nieuwsbrief-registratieformulieren op de website van Yamaha, het verlenen van toestemming via e-mail (‘double opt-in’) en de bijbehorende bevestigingspagina’s; alles werd vernieuwd als onderdeel van dit proces. Ook optimaliseerde het team de nieuwsbrieven voor mobiele apparaten.

Veiligheid als cruciaal criterium. Doorslaggevend voor de keuze van optivo® broadmail was het overtuigende veiligheidsconcept. Voor de beveiliging van gevoelige data gebruikt optivo uitvoerig geteste multi-step processen. Het veiligheidsconcept is gecertificeerd conform de internationale ISO 27001 veiligheidsnorm.

Jean-Philippe Wildeisen, Manager Customer Solutions Division bij Yamaha Music Europe GmbH, over de keuze voor optivo: ‘Wij hechten veel waarde aan gepersonaliseerde en gesegmenteerde communicatie met onze uiteenlopende doelgroepen. Naast het veiligheidsconcept, raakten we ook overtuigd door de ongecompliceerde en effectieve aanpak van optivo. Met optivo profiteren we van de nieuwste technologie en zijn we perfect voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen. Een eerste blik op de open rates laat zien dat we de juiste beslissing hebben genomen.’

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht