Red Hat maakt resultaten tweede kwartaal bekend

Amsterdam, 19 september 2014 – Red Hat, Inc. (NYSE: RHT), leverancier van opensourceoplossingen, kondigt de financiële resultaten aan van het tweede kwartaal van het boekjaar 2015 dat afliep op 31 augustus 2014.

De totale omzet in het tweede kwartaal bedraagt $446 miljoen, en de omzet afkomstig uit abonnementen $389 miljoen, beide namen 19 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

“De vraag naar opensourcetechnologieën, in combinatie met de waardepropositie en de marktleiderspositie van Red Hat, heeft bijgedragen aan een aanzienlijke omzetgroei”, aldus Jim Whitehurst, President en CEO van Red Hat. “Ons hoog executieniveau en belofte om te investeren in onze technologie stack, waaronder de open hybrid cloud, heeft ervoor gezorgd dat we wederom zijn erkend door Forbes, Inc en opgenomen in de lijst met meest innovatieve bedrijven ter wereld.”

GAAP operating income voor het tweede kwartaal bedraagt $64 miljoen, een stijging van 16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Na aanpassing van diverse vergoedingen en kosten bedraagt het non-GAAP operating income $109 miljoen, 15 procent meer dan een jaar eerder. Voor het tweede kwartaal, bedraagt de GAAP operating marge 14,4 procent en de non-GAAP operating marge 24,4 procent.

De GAAP nettowinst in het tweede kwartaal komt uit op $47 miljoen, of $0,25 per aandeel tegen $41 miljoen, of $0,21 per aandeel in dezelfde periode een jaar eerder. Na correctie voor diverse vergoedingen en kosten bedraagt de nettowinst volgen de non-GAAP methode in het verslagkwartaal $78 miljoen, of $0,41 per aandeel tegen $68 miljoen, of $0,35 per aandeel in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De operating cash flow in het tweede kwartaal bedraagt $108 miljoen tegen $119 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Aan het einde van het kwartaal kwam de total deferred revenue balance uit op $1,25 miljard, een toename van 18 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De totale cash, cash equivalents en investeringen op 31 augustus 2014 bedragen $1,32 miljard na het terugkopen in het tweede kwartaal van circa 1,5 miljoen aandelen die een waarde vertegenwoordigen van $80 miljoen. Gedurende de eerste zes maanden van boekjaar 2015 kocht Red Hat circa 3 miljoen aandelen terug die een waarde vertegenwoordigen van $160 miljoen.

“We hebben in het tweede kwartaal een sterke groei gerealiseerd”, aldus Charlie Peters, Executive Vice President en Chief Financial Officer van Red Hat. “De meer dan 80 Red Hat certified public cloud providers die onze technologieën on-demand in hun cloud bieden, zorgen voor het snelst groeiende onderdeel van onze channel business. De snelle omzetgroei van deze publieke cloud partners, heeft ons geholpen de verwachting te overtreffen.”

Over Red Hat, Inc.
Red Hat staat wereldwijd aan de top als leverancier van opensourceoplossingen. Met een community-gedreven benadering biedt Red Hat een betrouwbare en high-performance cloud, Linux, middleware, storage en virtualisatietechnologieën. Daarnaast biedt Red Hat ondersteuning, training en consultancy. Als de verbindende factor in een wereldwijd netwerk van enterprises, partners en open source communities helpt Red Hat essentiële en innovatieve technologieën te creëren die groei faciliteren en klanten voorbereiden voor de toekomst. Kijk voor meer informatie op: http://www.redhat.com.