Industry Wire

SURF Trendrapport Open Education 2014: open en online onderwijs jaagt kwaliteitsverbetering en flexibilisering aan

Utrecht, 10 maart 2014 – SURF presenteert het Trendrapport Open Education 2014 aan de start van de wereldwijde Open Education Week. Voor het derde achtereenvolgende jaar heeft de special interest group Open Education van SURF een rapport samengesteld met de trends op het gebied van open en online onderwijs in binnen- en buitenland. Een belangrijke conclusie van het trendrapport is dat open education flexibilisering en kwaliteitsverbetering van het onderwijs aanjaagt. Werd in het trendrapport van vorig jaar al een opmars gesignaleerd met de MOOC voorop, in 2014 staan open en online onderwijs definitief op de agenda van het Nederlands hoger onderwijs.

Inrichting van het onderwijs
Het Trendrapport Open Education 2014 beschrijft de ontwikkelingen rond en uitdagingen van open en online onderwijs voor het Nederlands hoger onderwijs. Daarbij is een aantal vragen momenteel leidend, zoals wat de impact van open education is op het campusonderwijs, waar de kansen liggen voor een leven lang leren en learning analytics, hoe open en online onderwijs de rol van de docent beïnvloedt en of de huidige inrichting van het onderwijs nog wel houdbaar is. In het rapport geven experts in acht artikelen en acht intermezzo’s antwoord op deze en andere vragen.

Experimenten
Ruim tien jaar geleden is de koers naar open education wereldwijd ingezet. Hoewel een aantal Nederlandse universiteiten en SURF het thema al langer hadden omarmd, is het onderwerp in 2013 echt doorgebroken, vooral dankzij de opkomst van de massive open online courses (MOOC’s). De belangstelling voor open en online onderwijs is groot, zowel onder studenten als docenten. Instellingen experimenteren met de ontwikkeling en het hergebruik van open leermaterialen, open courseware, MOOC’s en online onderwijs. Minister Bussemaker maakte in januari 2014 bekend een miljoen euro per jaar te willen investeren in het stimuleren van experimenten en kennisvergroting van open education door het hoger onderwijs.

Open Education Week
Het trendrapport komt uit op de eerste dag van de Open Education Week, die wereldwijd wordt georganiseerd van 10 t/m 15 maart 2014. Tijdens deze week wordt aandacht besteed aan de vraag hoe open education een positieve impuls kan geven aan de kwaliteit, doelmatigheid, toegankelijkheid en diversiteit van het onderwijs.

Op 11 maart organiseert SURF met de VSNU, de Vereniging Hogescholen en het ministerie van OCW een symposium over open education voor bestuurders en managers in het hoger onderwijs.

—–

Over SURF
SURF is een samenwerkingsverband van het hoger onderwijs en onderzoek waarin de Nederlandse universiteiten, hogescholen, academisch medische centra en onderzoeksinstellingen gezamenlijk investeren in ICT-innovatie. SURF brengt ICT-professionals samen binnen netwerken en samenwerkingsprojecten voor kennisdeling rond ICT-innovatie. Door innovaties tegen aantrekkelijke voorwaarden beschikbaar te maken en verbinding tussen technologie en mensen mogelijk te maken, zorgt SURF dat de mogelijkheden die ICT biedt optimaal kunnen worden benut.
www.surf.nl Meer informatie over SURF.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht